“Διαχρονικός κόμβος συνδεσιμότητας η Θεσσαλονίκη” Συνέντευξη του ΥΜΑΘ, Στάθη Κωνσταντινίδη στο περιοδικό “SC&l” και την δημοσιογράφο Μαίρη Ευθυμιάτου

periodiko

“Διαχρονικός κόμβος συνδεσιμότητας η Θεσσαλονίκη”

Λίγο πριν από τα εγκαίνια της 1ης έκθεσης “Logistics & Transports Thessaloniki Expo” που διεξήχθη στις 11-13 Απριλίου στην πόλη της Θεσσαλονίκης, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για την Μακεδονία-Θράκη, κ. Ευστάθιος Κωνσταντινίδης, μίλησε στο περιοδικό “SC&L magazine, για τον ρόλο της πόλης στην ευρύτερη βαλκανική, για τα μελλοντικά σχέδια ανάπτυξης του συνόλου της περιφέρειας, ώστε να αποτελεί ένα διαβαλκανικό hub για logistics, εξαγωγές, βιομηχανία.

  • SC&L_ κ. Υφυπουργέ, ευχαριστώντας σας για την τιμή που μας κάνετε, θα ήθελα να μοιραστείτε μαζί μας ένα μήνυμα αναφορικά με τη συνολική αναβάθμιση της Θεσσαλονίκης και της Β. Ελλάδας, ως διαμετακομιστικού κόμβου για την χώρα αλλά και για το σύνολο της βαλκανικής χερσονήσου. Ποιοι οι κυβερνητικοί στόχοι και πόσο κοντά είμαστε στην επίτευξή τους;

“Διαχρονικά η Θεσσαλονίκη αποτελεί πόλο οικονομικής και εμπορικής δραστηριότητας για την Ελλάδα και τη Ν.Α. Ευρώπη, λειτουργεί ως κόμβος συνδεσιμότητας στα Βαλκάνια και έχει καθιερωθεί στο γεωπολιτικό της περιβάλλον ως γέφυρα φιλίας και συνεργασίας των λαών της περιοχής. Τα τελευταία 4,5 χρόνια, χάρη στο συνεκτικό σχέδιο της κυβέρνησης και το προσωπικό ενδιαφέρον του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, οι νέες υποδομές που σχεδιάζονται και υλοποιούνται δημιουργούν νέες προοπτικές για την πόλη, ενώ οι πολιτικές εξωστρέφειας που εφαρμόζουμε, σε συνδυασμό με την αύξηση των εξαγωγών και το διαρκώς αυξανόμενο επενδυτικό ενδιαφέρον που παρατηρείται, δημιουργούν ευκαιρίες.

Έτσι, η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται σε στρατηγική ευρωπαϊκή εμπορική πύλη βασιζόμενη στην ενδυνάμωση των μεταφορικών συνδέσεων, καθώς και στην παροχή ποιοτικών και αξιόπιστων υπηρεσιών εμπορευματικών μεταφορών. Η καθιέρωση του ΟΛΘ ως κύριου παρόχου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών, η ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου που θα συνδέει τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Θεσσαλονίκης με τα λιμάνια του Ρούσε της Βουλγαρίας και της Κωστάντζας στη Ρουμανία, όπως επίσης με τη Μολδαβία και την Ουκρανία, αλλά και η ισχυρή δυναμική του κλάδου των logistics στη Μακεδονία, αντανακλούν την ποιοτική αναβάθμιση της Βόρειας Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου. Ήδη, στην Κεντρική Μακεδονία λειτουργούν 319 αδειοδοτημένα logistics centers, στα οποία θα προστεθούν εκείνα που θα δημιουργηθούν στην 6η προβλήτα του ΟΛΘ, όπως προβλέπει το επικαιροποιημένο master plan του Οργανισμού, στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη, στον Άγιο Αθανάσιο που θα είναι το μεγαλύτερο στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και στην Μενεμένη, όπου ο Δήμος Αμπελοκήπων-Μενεμένης ξεκίνησε τις διαδικασίες για την ίδρυση επιχειρηματικού πάρκου με αντικείμενο τα logistics”.

  • SC&L_ Η Θεσσαλονίκη έχει αρχίσει και αλλάζει μορφή. Κάνοντας πράξη τα πολλά ερευνητικά και πιλοτικά εργαλεία που έχει, υιοθετεί ευρωπαϊκές πρακτικές για να γίνει μια πραγματικά ‘έξυπνη’ πόλη. Παράδειγμα, η έναρξη εργασιών για τον Fly Over, που ωστόσο έχει συναντήσει σημαντικές αντιδράσεις. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτό.

“Πράγματι η Θεσσαλονίκη αλλάζει μορφή και δίχως καμία διάθεση κομπορρημοσύνης τολμώ να πω ότι αλλάζει επίπεδο. Γίνεται μια άλλη πόλη, με πιο εξωστρεφή, καινοτόμα, έξυπνα χαρακτηριστικά. Φυσικά, σε αυτό διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο τα σημαντικά ερευνητικά κέντρα που λειτουργούν, αλλά και τα δίχως προηγούμενο έργα υποδομής που υλοποιούνται και τα οποία δίνουν στη Θεσσαλονίκη μακροχρόνια αναπτυξιακή προοπτική. Ένα εξ αυτών είναι το Fly Over,  την αναγκαιότητα και τη σημασία του οποίου όλοι αναγνωρίζουν και αποδέχονται.

Με ειλικρίνεια και δίχως υπερβολές εξηγήσαμε εξαρχής ότι μια παρέμβαση αυτού του μεγέθους δεν θα άφηνε ανεπηρέαστες τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη και την καθημερινότητα των συμπολιτών μας. Ούτε, φυσικά, το πλέγμα των μέτρων που λάβαμε, μπορεί να απορροφήσει το σύνολο του ισοδύναμου από την κατάληψη δυο λωρίδων ανά κατεύθυνση στον περιφερειακό. Για αυτό προχωρήσαμε σε δέσμη ενεργειών προκειμένου να αμβλυνθούν οι δεδομένες επιπτώσεις που θα έχει στους πολίτες η κατασκευή ενός τόσο μεγάλου έργου, σε μια σημαντική περιαστική οδική αρτηρία της Θεσσαλονίκης.

Όσον αφορά στις αντιδράσεις, σέβομαι την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την προσωρινή αναστολή κάθε εργασίας, μέχρι την έκδοση απόφασης επί της αίτησης αναστολής που έχει κατατεθεί. Ωστόσο, θέλω να επισημάνω ότι εκκρεμότητες που εμποδίζουν την πρόοδο του έργου και καθυστερούν την ολοκλήρωσή του, τελικά επιτείνουν την ταλαιπωρία των πολιτών”.

  • SC&L_ Η πόλη εκτός των προαναφερθέντων, έχει να επιδείξει ένα σημαντικό και γοργά αναπτυσσόμενο Οικοσύστημα Καινοτομίας, με πλήθος εταιρειών, και επιστημόνων να εντάσσονται σε αυτό. Τι σηματοδοτεί για την ευρύτερη περιοχή και την ανάπτυξη αυτό;

“Η Θεσσαλονίκη διαθέτει ένα ακμάζον οικοσύστημα καινοτομίας, το οποίο, προσελκύει ταλέντα, ωθεί την οικονομική ανάπτυξη,  προσδίδει εξωστρέφεια στην πόλη και την καθιστά τεχνολογικό κόμβο των Βαλκανίων και της Ν.Α. Ευρώπης. Οι επενδύσεις που ήδη υλοποιούνται προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλά και εκείνες που σχεδιάζονται, αποτιμώνται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, με σημαντικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και τις αναπτυξιακές προοπτικές της ευρύτερης περιοχής.

Η αλματώδης πρόοδος αποτυπώνεται στους διαρκώς περισσότερους συμμετέχοντες στο οικοσύστημα, στη μεγαλύτερη ποικιλομορφία, αλλά και στην ενισχυμένη συνεργατικότητα ανάμεσα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα ερευνητικά κέντρα και τις επιχειρήσεις. Σε αυτήν τη συνεργασία προστίθεται πλέον η πολιτική βούληση της κυβέρνησης να στηριχθούν και να αναδειχθούν οι καινοτόμες ιδέες και η νεοφυής επιχειρηματικότητα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης Γενιάς ThessIntec, που πρόσφατα εκδόθηκε το Προεδρικό Διάταγμα για τη χωροθέτηση και την κατασκευή του και μπαίνει στη φάση της υλοποίησής του.

Στο ίδιο πλαίσιο, η Αλεξάνδρεια Ζώνη, που εποπτεύεται από το ΥΜΑΘ, συντονίζει και εκκολάπτει καινοτόμες ιδέες και έργα, προχωρά στη δημιουργία του θύλακα αγροδιατροφής σε έκταση 60 στρεμμάτων στην περιοχή της Θέρμης, που θα αποτελέσει πόλο έλξης και συγκέντρωσης ερευνητικών δραστηριοτήτων θυγατρικών πολυεθνικών ομίλων, νεοφυών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, νέων επιχειρηματιών και ερευνητικών κέντρων.

Μάλιστα, σε πρόσφατη συνάντηση με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Νίκο Δένδια, έθεσα την ΑΖΚ στη διάθεση των Ενόπλων Δυνάμεων, εκφράζοντας την πρόθεση να συνδράμει με εμπειρία και τεχνογνωσία στη δημιουργία αμυντικού οικοσυστήματος καινοτομίας για τη στήριξη της έρευνας και ανάπτυξης της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας.

Ο Θύλακας Αγροδιατροφής και το ThessIntec αποτελούν την απόδειξη ότι η Θεσσαλονίκη προηγείται σε θέματα τεχνολογίας και καινοτομίας, καθώς έχει ήδη προσελκύσει σημαντικές επιχειρήσεις και επενδύσεις, στο πλαίσιο της εξωστρέφειας της, αλλά και ως αποτέλεσμα της φιλοεπενδυτικής πολιτικής που εφαρμόζουμε.

Σε ό,τι μας αφορά, ως Υφυπουργείο Μακεδονίας και Θράκης προσπαθούμε να επεκτείνουμε αυτήν την επιχειρηματική δραστηριότητα και σε άλλες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, με στόχο τη βελτίωση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας”.

  • SC&L_ Το υπουργείο σας είναι καθ’ ύλην αρμόδιο και για έργα Διακρατικής συνεργασίας στα Βαλκάνια. Τί έχουμε πετύχει ως χώρα στην εν λόγω στοχοθεσία; Τι μέλλει γενέσθαι;

“Το Υφυπουργείο Εσωτερικών, αρμόδιο για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, μετέχει στις προσκλήσεις που εκδίδονται από τις αρμόδιες διαχειριστικές αρχές ευρωπαϊκών προγραμμάτων, εφόσον η Βόρεια Ελλάδα ανήκει στις επιλέξιμες περιοχές. Έτσι, καταθέτουμε προτάσεις, όπως πράττουν όλοι οι φορείς και εφόσον εγκριθούν, υλοποιούμε τα αντίστοιχα έργα βάσει των αρμοδιοτήτων που έχουμε.

Για παράδειγμα, το 2023 ολοκληρώσαμε το έργο BENEFIT που αφορούσε την ενεργειακή αναβάθμιση του Διοικητηρίου και συμμετείχαμε στο έργο BORPRESS που αφορούσε τις προπαρασκευαστικές ενέργειες, κυρίως τις μελέτες, για τη διάνοιξη της συνοριακής διάβασης στο Λαιμό του Δήμου Πρεσπών.

Περαιτέρω, κάθε χρόνο διοργανώνουμε διακρατικό φόρουμ, το οποίο φέτος θα πραγματοποιηθεί στην Κοζάνη με τίτλο Balkan Energy Forum, στις 23, 24 και 25 Μαΐου, με αντικείμενα συζήτησης τις νέες προοπτικές και εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας και τη δυναμική που αναπτύσσεται γύρω από αυτόν.  Επιλέξαμε την πόλη της Κοζάνης, γιατί αποτελεί την ενεργειακή καρδιά της χώρας, που πλέον έχει εισέλθει με ταχείς ρυθμούς στην εποχή των καθαρών τεχνολογιών και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Τέλος, πρόσφατα φιλοξενήσαμε στο Διοικητήριο την 1η συνάντηση των Εθνικών Αρχών της Ν.Α. Ευρώπης για τους Ευρωπαϊκούς Ομίλους Εδαφικής Συνεργασίας, μέσω της οποίας επιδιώκουμε να διευκολύνουμε τη διασυνοριακή, διακρατική και διαπεριφερειακή συνεργασία, συμβάλλοντας στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας και την καθιέρωση ενός μόνιμα ανοιχτού διαύλου επικοινωνίας για την προώθηση τιθέμενων στόχων και προτεραιοτήτων.

Είναι φανερό ότι στη Βόρεια Ελλάδα βρίσκονται σε εξέλιξη διεργασίες για την αξιοποίηση των παραγωγικών και αναπτυξιακών δυνατοτήτων, με την απορρόφηση των πολλών χρηματοδοτικών εργαλείων που έχει εξασφαλίσει η κυβέρνηση αλλά και έργα υποδομών, που μας κάνουν να ευελπιστούμε ότι η επόμενη ημέρα θα μας βρει πρωταγωνιστές στις εξελίξεις”.

 

Προηγούμενο άρθρο“Ψηφοδέλτιο με την υπογραφή Μητσοτάκη”. Άρθρο του ΥΜΑΘ, Στάθη Κωνσταντινίδη, στο Protothema.gr
Επόμενο άρθροΕνημέρωση των στελεχών του ΥΜΑΘ για θέματα πυρασφάλειας