Συνέντευξη Στάθη Κωνσταντινίδη στην ειδική έκδοση του περιοδικού «ΚΤΗΡΙΟFORTHESS

MAKP1094

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΑΘΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ «ΚΤΗΡΙΟFORTHESS»

(20-10-2023)

“Η υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδίου δεν συνιστά λόγο εφησυχασμού αλλά επαγρύπνησης”

-Το ΛΙΜΑΝΙ ως μία ουσιαστική περιουσία της Θεσσαλονίκης, πιστεύετε ότι αξιοποιείται πλήρως και προς όφελος της πόλης; 

“Η σχέση της Θεσσαλονίκης με τη θάλασσα δεν είναι μόνο ιστορική. Απεναντίας, είναι βιωματική και πολυποίκιλη. Γι’ αυτό, τώρα που η πόλη αλλάζει επίπεδο και περνά σε μια γόνιμη και δημιουργική φάση της μακραίωνης ιστορίας της, ο ρόλος και ο αξιακός συμβολισμός του λιμανιού έχει κομβική αξία, καθότι μέσω της μετεξέλιξής του σε λιμάνι διεθνούς σημασίας προσφέρει προστιθέμενη αξία στην κοινωνία και ευκαιρίες ανάπτυξης για όλους.

Σε πρόσφατη συνάντηση που είχα με τον Εκτελεστικό Πρόεδρο του Δ.Σ. και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Θανάση Λιάγκο, συζητήσαμε για τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει ο Οργανισμός στη ζωή της Θεσσαλονίκης, αλλά και τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν προκειμένου να το αναδείξουμε ως βασική εμπορική πύλη της Ν.Α. Ευρώπης. Εκείνο που αξίζει να κρατήσουμε είναι ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναγεννιέται και αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του δυναμισμού και των ευοίωνων προοπτικών της πόλης. Μιας πόλης η οποία επανέρχεται σε όλους τους τομείς και καταγράφει μια ιδιαίτερα θετική αναπτυξιακή δυναμική, όπως αποδεικνύεται από την αύξηση 400% στην κρουαζιέρα και από τους 70.000 επιβάτες που την επισκέπτονται φέτος μέσω των 69 κρουαζιερόπλοιων που θα αφιχθούν συνολικά στο λιμάνι της.

Συνεχίζοντας στο δρόμο της δυναμικής ανάπτυξης, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν είναι μόνο τουριστική πύλη, αλλά αξιοποιώντας τη στρατηγική γεωγραφική θέση του διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό, εξελισσόμενο σε διεθνή κόμβο διαμεταφορών, πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Όσο πιο αναγνωρίσιμος και πρωταγωνιστικός είναι ο ρόλος του τόσο οι απαιτήσεις πολλαπλασιάζονται, καθιστώντας επιτακτική την αναβάθμιση των υπηρεσιών και των υποδομών του. Η ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα, η οδική σύνδεση με την ΠΑΘΕ, η σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ, θα αλλάξουν την εικόνα του, ενώ αν προσθέσουμε την πρόσφατη επικύρωση της συνεργασίας με το εθνικό λιμάνι του Ισραήλ,  γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι κερδίζει πολύτιμους πόντους στη διεθνή λιμενική βιομηχανία και τις θαλάσσιες μεταφορές”.

-Το ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ είναι ένα μόνιμο πρόβλημα του κέντρου της πόλης. Πιστεύετε μπορεί να το λύσει μόνη της η πόλη ή χρειάζεται τη σημαντική συμβολή και βοήθεια της κυβέρνησης;

“Η συμβολή και η βοήθεια της Κυβέρνησης είναι δεδομένη, όπως δείχνουν οι συνεχείς παρεμβάσεις σε όλα τα μικρά και μεγάλα ζητήματα που αφορούν στη Θεσσαλονίκη. Ας δούμε, όμως, τη μεγάλη εικόνα.  Το κυκλοφοριακό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα της πόλης. Ουδείς το αμφισβητεί. Ωστόσο, δεν θα το χαρακτήριζα μόνιμο, μα υπαρκτό. Στις λεγόμενες ώρες αιχμής οι κεντρικές οδικές αρτηρίες γεμίζουν. Το ίδιο συμβαίνει και στην περιφερειακή οδό η οποία σήμερα εξυπηρετεί κατά μέσο όρο περίπου 5.000 με 5.500 πολίτες ανά ώρα. Αναλογιστείτε ότι ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος σχεδιάστηκε το 1975, ενώ με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης κατασκευής του τη δεκαετία του 1990 θεωρείται ήδη ξεπερασμένος. Προοριζόταν να εξυπηρετεί 30.000 αυτοκίνητα την ημέρα, ενώ σήμερα τα αυτοκίνητα που τον διασχίζουν ξεπερνούν κατά πολύ τις 100.000 ημερησίως.

Λύση έρχεται να δώσει το Fly Over, που θα είναι ένας νέος υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος, που σε συνδυασμό με την έναρξη των δρομολογίων του Μετρό, θα κάνει τις μετακινήσεις μας πιο γρήγορες, πιο ασφαλείς και με μεγαλύτερο σεβασμό στο περιβάλλον, καθώς θα μειωθεί ο αριθμός των οχημάτων που θα κυκλοφορούν εντός του κέντρου της Θεσσαλονίκης.

Ασφαλώς, το φθινόπωρο η Θεσσαλονίκη εισέρχεται συγκοινωνιακά σε μια νέα φάση, η οποία διαμορφώνεται από τις εργασίες κατασκευής του Fly over, που θα επηρεάσουν το σύνολο της καθημερινότητάς μας. Ωστόσο, το σχέδιο που εκπονείται και οι παρεμβάσεις που θα γίνουν, δεν είναι πρόσκαιρου χαρακτήρα, αλλά υλοποιούνται προκειμένου να δώσουν σταθερές και μόνιμες λύσεις στα κυκλοφοριακά προβλήματα του πολεοδομικού συγκροτήματος, μέσα από ένα στοχευμένο πλέγμα παρεμβάσεων που θα αξιολογείται διαρκώς και θα προσαρμόζεται στα δεδομένα και τις καταστάσεις της κάθε χρονικής περιόδου, ανάλογα με το στάδιο των εργασιών.

Όπως έχω τονίσει στις δημόσιες τοποθετήσεις μου, μέσα από τις συνέργειες που βρίσκονται σε εξέλιξη, προετοιμαζόμαστε ώστε οι δυσκολίες που θα προκύψουν στις καθημερινές μετακινήσεις να μην οδηγήσουν στην  παράλυση της πόλης. Στόχος μας είναι το σημαντικό έργο του Fly Over να προχωρήσει εντός του χρονοδιαγράμματος, αλλά και οι Θεσσαλονικείς και οι επισκέπτες της πόλης να υποστούν τις λιγότερες δυνατές συνέπειες”.

-Η ΔΕΘ με τις επιτυχημένες εξειδικευμένες εκθέσεις της, έδινε πάντοτε ζωντάνια στην πόλη, έφερνε κόσμο από όλη την Ελλάδα και κινητοποιούσε την οικονομία της πόλης! Ποιο άλλο ισχυρότερο ανταγωνιστικό κίνητρο προτείνετε για τη ΔΕΘ, ώστε οι διοργανώσεις εκθέσεων και συνεδρίων να προκαλούν μεγάλη επισκεψιμότητα και να είναι σίγουρη η επιτυχία τους;

“Ο θεσμός της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης είναι ταυτισμένος με την πόλη. Η Δ.Ε.Θ. πέρασε στο DNA της και καταγράφηκε ανεξίτηλα στη συνείδηση και την καρδιά των Θεσσαλονικέων, μετατρέποντας κάθε Σεπτέμβριο τη Θεσσαλονίκη σε πεδίο διεθνούς ακτινοβολίας

Από το 1926 έως σήμερα προάγει την ελληνική οικονομία. Αντανακλά τις τάσεις της, τους ρυθμούς ανάπτυξης της, τονώνει την εξαγωγική δραστηριότητα και αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για την προβολή και την επίτευξη εμπορικών συνεργασιών, δημιουργώντας ταυτόχρονα φυτώρια ανάπτυξης νέων κλαδικών εκθέσεων και άλλων γεγονότων με διεθνή προσανατολισμό.

Με λίγα λόγια, στα 97 χρόνια ιστορία της, η ΔΕΘ χτίζει σταθερές και διαχρονικές γέφυρες προς όφελος της ελληνικής επιχειρηματικότητας, επενδύοντας με πείσμα και δημιουργικότητα στην εξωστρέφεια.

Στοιχεία από παλαιότερες μελέτες του Ινστιτούτου Εκθεσιακών Ερευνών καταδεικνύουν ότι για κάθε αύξηση της τάξης του ενός ευρώ στην τελική ζήτηση του κλάδου των εκθεσιακών δραστηριοτήτων στη Θεσσαλονίκη, δημιουργούνται 28 νέες θέσεις εργασίας σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Επιπλέον, για κάθε ένα ευρώ που διατίθεται στην εκθεσιακή δραστηριότητα, άλλα 3 έως 5 ευρώ διαχέονται στην τοπική αγορά της πόλης.

Τα στοιχεία αποδεικνύουν πως ο εθνικός εκθεσιακός μας φορέας διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων, των εμπορικών επιχειρήσεων, των τουριστικών επιχειρήσεων, των ξενοδοχειακών μονάδων, της εστίασης και άλλων κλάδων.

Όμως η ΔΕΘ είναι πολλά περισσότερα, διότι η προσφορά της δεν εξαντλείται στα αυξημένα έσοδα ενός δεκαημέρου. Η αξία του θεσμού ξεπερνά το εκθεσιακό γεγονός, ακόμα και την οικονομική του διάσταση, αποκτώντας πολιτικά και οικονομικά  χαρακτηριστικά διεθνούς ενδιαφέροντος.

Δεδομένου, ότι η Βόρεια Ελλάδα διανύει μια εποικοδομητική περίοδο, η 87η διοργάνωση της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης θα αντανακλά τον έντονο δυναμισμό που εκπέμπουν η Μακεδονία και τη Θράκη, θα αναδεικνύει τη νέα εξωστρεφή επιχειρηματική ταυτότητα που αποκτούν, θα τονώσει την τοπική οικονομία και θα δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερες επενδυτικές ευκαιρίες, λειτουργώντας ως πυλώνας εξωστρέφειας, υλοποίησης διακρατικών συνεργασιών και προβολής των πλεονεκτημάτων του τόπου μας και των ανθρώπων του.

Επιδίωξή μας, λοιπόν, μέσω της ανάπλασης του εκθεσιακού χώρου, είναι να ανεβάσουμε τον εκθεσιακό πήχη, αναδεικνύοντας τη ΔΕΘ σε επιχειρηματικό κόμβο, δικαιώνοντας το ιστορικό της παρελθόν. Πιστεύω ότι το νέο εκθεσιακό κέντρο θα διαδραματίσει το ρόλο ενός ζωτικού αναπτυξιακού μοχλού για τη Μακεδονία και τη Θράκη, ενισχύοντας τόσο τον τοπικό όσο και τον περιφερειακό και διεθνή ρόλο του εκθεσιακού μας φορέα”.

-Τα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ για τη Θεσσαλονίκη είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγων οικονομικής ευρωστίας και κοινωνικής διάκρισης της πόλης, με τους χιλιάδες φοιτητές από όλη την Ελλάδα, που την βιώνουν, την γνωρίζουν αρκετά χρόνια και την αγαπούν σαν δική τους πόλη. Πώς πιστεύετε μπορεί να επιτευχθεί η διασύνδεση των Πανεπιστημίων με την επιχειρηματικότητα και τον παραγωγικό ιστό της πόλης;

“Τα Πανεπιστήμια που λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη αποτελούν ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πως εκπαιδευτικά ιδρύματα υψηλών προδιαγραφών συμβιώνουν, αναπτύσσονται και αλληλεπιδρούν με την κοινωνία στην οποία ανήκουν. Ωστόσο, όσο πολύτιμη είναι η συνεισφορά τους, πολλές φορές δεν αρκεί για να καταστήσουν την πόλη δημιουργική. Απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός και συνδυασμός δράσεων όλων των φορέων.

Στην προκειμένη περίπτωση τα Πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης τροφοδοτούν τη χώρα με επιστήμονες υψηλού μορφωτικού επιπέδου και κύρους, δημιουργώντας υπεραξία για το σύνολο της Μακεδονίας, της Θράκης, αλλά και της επικράτειας, λειτουργώντας ως επιταχυντές της προόδου. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργούμε ένα πεδίο ανάπτυξης επαφών, συνεργασιών και συνεργειών των ΑΕΙ με την επιχειρηματικότητα και τον παραγωγικό ιστό της πόλης.

Η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, το ThessIntec, η ΔΕΘ, τα ερευνητικά μας κέντρα, οι δομές της Δίκαιης Μετάβασης, αποτελούν φορείς που εργάζονται στην κατεύθυνση των συνεργειών και της επιχειρηματικής ώσμωσης, της εξωστρέφειας και της προσέλκυσης επενδύσεων.

Πλέον, η Θεσσαλονίκη και συνολικά η Βόρεια Ελλάδα, αποτελούν προορισμό υψηλής προστιθέμενης δυναμικής και αξίας, γεγονός που μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε ότι το επόμενο  διάστημα θα προσελκύσουμε ακόμα περισσότερα ξένα κεφάλαια και επενδύσεις.

Πρόκειται για δομές οι οποίες αλλάζουν την οικονομική ιστορία της Μακεδονίας και της Θράκης, όπως επίσης το παραγωγικό μοντέλο της χώρας, μιας και εφεξής η Ελλάδα θα συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των κρατών που θα παράγουν προϊόντα προηγμένης τεχνολογίας “.

-Είστε ικανοποιημένος με τα ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ που υλοποιήθηκαν τα τελευταία 30 χρόνια στη πόλη; Αν όχι γιατί πιστεύεται συμβαίνει αυτό;

“Εάν είχαν υλοποιηθεί μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία 30 χρόνια, σήμερα δεν θα χρειαζόταν να έρθει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να παρουσιάσει ένα αναπτυξιακό σχέδιο με 30 εμβληματικά έργα για τη Θεσσαλονίκη του 2030.

Σας διαβεβαιώνω ότι η νέα Θεσσαλονίκη δεν θα έχει καμία σχέση με τη Θεσσαλονίκη του 2023, δεδομένου ότι έως σήμερα στην πόλη έγιναν πολλά σε σύντομο χρονικό διάστημα. Και πιστέψτε με, όσα καταφέραμε τα τελευταία τέσσερα χρόνια μπορεί να ήταν αυτονόητα, αλλά δεν ήταν προφανή, ούτε εύκολα.

Σύντομα η πόλη θα έχει το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης, άρχισαν οι πρόδρομες εργασίες για το Fly Over, χωροθετήσαμε το νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο στο στρατόπεδο Καρατάσιου, λύσαμε το χωροταξικό του Μουσείου Ολοκαυτώματος, παραδώσαμε στην κυκλοφορία νωρίτερα από το προβλεπόμενο, τους δρόμους από Θεσσαλονίκη προς Νέα Μουδανιά και Γαλάτιστα.  Όλα τα έργα που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και μετρημένους προϋπολογισμούς. Όπως ανέφερε ο Πρωθυπουργός, πρόκειται για το πιο φιλόδοξο αναπτυξιακό σχέδιο που είχε ποτέ η Θεσσαλονίκη, ώστε τα επόμενα χρόνια να είναι μια πόλη εξωστρεφής, λειτουργική και πόλος ανάπτυξης.

Η υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδίου δεν συνιστά λόγο εφησυχασμού αλλά επαγρύπνησης, καθώς βρίσκονται σε  εξέλιξη παρεμβάσεις ουσίας στις υποδομές της πόλης και στην οικονομία της. Ασφαλώς εχθρός του καλού είναι πάντα το καλύτερο, αλλά σε ό,τι μας αφορά δεν μεταβάλλουμε τις προτεραιότητές μας. Ύψιστος στόχος είναι η υλοποίηση του πολυδύναμου σχεδίου που έχει καταρτίσει η κυβέρνηση, με τη Θεσσαλονίκη να βρίσκεται στην κορυφή του κυβερνητικού σχεδιασμού και να κατέχει περίοπτη θέση στις σκέψεις της κυβέρνησης. (του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη)”.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

-Η Θεσσαλονίκη πριν 30-40 χρόνια έσφυζε από εργοστάσια και επιχειρήσεις που πρόσφεραν χιλιάδες θέσεις εργασίας, διέθετε πολλούς μεγάλους επιχειρηματίες και ισχυρή οικονομία. Στις μέρες μας οι νέοι καταφεύγουν για την επιτυχία τους στην Αθήνα ή στο εξωτερικό. Σχετικά πρόσφατα διεθνείς κολοσσοί (πχ Cisco, Pfizer, Deloitte) αποφάσισαν να εγκατασταθούν και στη Θεσσαλονίκη. Με ποιο τρόπο μπορεί να αξιοποιήσει η πόλη αυτό το γεγονός και τι πιστεύεται πρέπει να γίνει για να τους μιμηθούν και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις; 

“Η απάντηση συμπυκνώνεται στη φράση ότι οι ψηλότεροι μισθοί προσελκύουν περισσότερους εργαζόμενους. Έχοντας ως οδηγό την παραπάνω αρχή, αναπτύσσουμε στη Θεσσαλονίκη ένα οικοσύστημα καινοτομίας που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό.

Σε αυτό το εγχείρημα ο ρόλος της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας είναι ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς ως θεσμικός φορέας συνδέει την ακαδημαϊκή κοινότητα και τα ερευνητικά κέντρα με τις επιχειρήσεις.

Σκοπός είναι τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα να παράγουν γνώση και οι επιχειρήσεις προϊόντα με διεθνή προσανατολισμό ώστε να δημιουργήσουμε οικονομική ανάπτυξη, ευημερία και θέσεις εργασίας μέσω ενός ενεργού οικοσυστήματος καινοτομίας.

Παράλληλα, οι νέες επενδύσεις από τεχνολογικούς κολοσσούς και καινοτόμες επιχειρήσεις, το αυξανόμενο ενδιαφέρον μεγάλων πολυεθνικών να δημιουργήσουν θυγατρικές στην πόλη μας, η εκτίμηση των ξένων για το καταρτισμένο και εξειδικευμένο προσωπικό που ζει και εργάζεται εδώ και η εξαιρετική δουλειά που γίνεται στα πανεπιστήμια, ανοίγουν το δρόμο για την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε κόμβο καινοτομίας στην ευρύτερη περιοχή ευθύνης μας.

Με αυτόν τον τρόπο και σε συνεργασία με όλους τους ερευνητικούς φορείς της Βόρειας Ελλάδας, φιλοδοξούμε να βάλουμε τη Μακεδονία και τη Θράκη στον παγκόσμιο χάρη των επενδυτών που δραστηριοποιούνται στην καινοτομία, έχοντας ως σύνθημα ότι σκεφτόμαστε παγκόσμια και ενεργούμε τοπικά”.

 

Προηγούμενο άρθροΣτάθης Κωνσταντινίδης από τη Σαμοθράκη: «Σταθμός η απελευθέρωση της Σαμοθράκης για την ελεύθερη Ελλάδα»
Επόμενο άρθροΧαιρετισμός του Υφυπουργού Εσωτερικών (Τομέας Μακεδονίας και Θράκης) κ. Στάθη Κωνσταντινίδη στο συνέδριο του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τίτλο “ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ-ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΒΑΣΗ”