Συνέντευξη του ΥΜΑΘ Κωνσταντίνου Π. Γκιουλέκα στην ειδική έκδοση του ομίλου Ράδιο-Θεσσαλονίκη για την 88η ΔΕΘ και τον δημοσιογράφο Δημήτρη Διαμαντίδη
“Πρέπει να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο για την Μακεδονία και την Θράκη”
“Να ανεβάσουμε πιο ψηλά τη Μακεδονία και τη Θράκη. Αυτό μπορεί να γίνει με στρατηγικό σχεδιασμό και μεθοδικότητα, πέρα από τα ευχολόγια και τις προσδοκίες” επισημαίνει στη συνέντευξη το Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Κωνσταντίνος Γκιουλέκας.
Ποιες είναι οι προτεραιότητες του νέου Υπουργού στη γεωγραφική περιοχή της ευθύνης του; Ο ΥΜΑΘ βλέπει ότι υπάρχει αναπτυξιακή υστέρηση σε συγκεκριμένες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας; Πως σκοπεύει να αντιμετωπίσει αυτό το θέμα;
Η Μακεδονία και η Θράκη είναι δυο περιφέρειες της πατρίδας μας με πολλές ιδιαιτερότητες κι ευαισθησίες. Το γεγονός ότι συνορεύουν με διάφορα κράτη και αποτελούν εισόδους και εξόδους της χώρας μας προς την Ασία και την Ευρώπη και, παράλληλα, τις πύλες προς τις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης αποτελεί, από μόνο του, ένα μοναδικό γεωστρατηγικό, γεωπολιτικό πλεονέκτημα του βορειοελλαδικού χώρου. Για τον λόγο αυτό, η Μακεδονία και η Θράκη βρίσκονται στην απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης Μητσοτάκη, καθώς αποτελεί κοινή παραδοχή ότι όσο πιο γρήγορα αναπτυχθεί αυτή η περιοχή τόσο περισσότερα θα είναι τα οφέλη συνολικά για την Ελλάδα. Η Εγνατία Οδός, με τους κάθετους άξονες, ενώνει την Ασία με την Ευρώπη, τα λιμάνια που βρίσκονται στην Μακεδονία και την Θράκη προσφέρουν εξαιρετικές δυνατότητες και το σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να δημιουργήσει πολύ μεγάλες ευκαιρίες για την προώθηση αγαθών και προϊόντων προς την κεντρική Ευρώπη.
Αυτό που υπήρξε τις προηγούμενες δεκαετίες, έως τις αρχές της δεκαετίας του 1990, το στρατηγικό μειονέκτημά μας, το ότι δηλαδή συνορεύαμε με κάποια κράτη του πρώην ανατολικού συνασπισμού, μετετράπη, μετά την αλλαγή των καθεστώτων αυτών των κρατών, σε μοναδικό στρατηγικό πλεονέκτημα της Ελλάδος. Η Μακεδονία και η Θράκη και, φυσικά, η πρωτεύουσα του βορειοελλαδικού χώρου, η Θεσσαλονίκη, νομοτελειακά θα πρωταγωνιστήσουν στο αμέσως προσεχές διάστημα. Δεν το λέμε μόνο εμείς. Το δείχνουν, με την εγκατάστασή τους στην Θεσσαλονίκη, πολύ μεγάλες εταιρείες, όπως η Microsoft, η Pfizer, η Deloitte, οι οποίες επέλεξαν να επενδύσουν στην Βόρειο Ελλάδα, στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας.
Αυτό αποτελεί και την δική μας προτεραιότητα, σύμφωνα και με την εντολή που έχουμε λάβει από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Να ανεβάσουμε πιο ψηλά την Μακεδονία και την Θράκη. Και αυτό μπορεί να γίνει με στρατηγικό σχεδιασμό και μεθοδικότητα, πέρα από τα ευχολόγια και τις προσδοκίες. Για τον λόγο αυτόν, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας, θεωρήσαμε σκόπιμο να υιοθετήσουμε μια εξωστρεφή πολιτική, καθιστώντας κοινωνούς και συμμέτοχους όλους τους παραγωγικούς φορείς και τους εκπροσώπους του βορειοελλαδικού χώρου. Πηγαίνοντας εμείς κοντά στον πολίτη, με συνεχείς περιοδείες, σε συνεργασία με τις Περιφέρειες, τους Δήμους, τα Επιμελητήρια, τους Εμπορικούς Συλλόγους, τους επιχειρηματίες της περιοχής της αρμοδιότητάς μας, προσπαθούμε τα «εργαλεία» που προσφέρει η Πολιτεία, όπως ο αναπτυξιακός νόμος και οι επιχορηγήσεις ιδιωτικών επενδύσεων, να τα δώσουμε με πιο εύκολο τρόπο στους συμπολίτες μας, ώστε να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που δίδονται για να προωθήσουν την ανάπτυξη, ο καθένας στην περιοχή του. Εκπονήσαμε, λοιπόν, ένα πρόγραμμα δημιουργίας ενημερωτικών εκδηλώσεων – ημερίδων σε κάθε πρωτεύουσα περιφέρειας και σε κάθε νομό ώστε, πηγαίνοντας εμείς κοντά στις παραγωγικές δυνάμεις, να συνεργαστούμε μαζί τους για να επιτύχουμε να απορροφήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα κονδύλια για την Μακεδονία και την Θράκη. Θέλουμε να περάσουμε από την διαχείριση στην πραγματική ανάπτυξη, προσπαθώντας να σταθούμε αρωγοί στις πολύ σημαντικές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που αναπτύσσονται στην Βόρειο Ελλάδα. Στην περιοχή μας εδρεύουν κι έχουν την δραστηριότητά τους μεγάλες επιχειρήσεις, που προσφέρουν σημαντικά όχι μόνον στην τοπική οικονομία αλλά συμβάλλουν στο σύνολο της εθνικής οικονομίας μας και στην ανάπτυξη του ΑΕΠ. Όλον αυτόν τον παραγωγικό πλούτο προσπαθούμε να τον εκμεταλλευτούμε για να τονώσουμε την επιχειρηματικότητα, να βοηθήσουμε στην δημιουργία νέων επενδύσεων στον βορειοελλαδικό χώρο, κάτι που θα σημάνει και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ώστε να συγκρατήσουμε τον τοπικό πληθυσμό στον τόπο του και, κυρίως, τους νέους ανθρώπους, οι οποίοι, τις περισσότερες φορές, μεταναστεύουν, προκειμένου να επιλύσουν το πρόβλημα της εργασίας.
Το ΥΜΑΘ έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Έχει, όμως, τεράστιες δυνατότητες, γιατί είναι το μόνο κυβερνητικό κλιμάκιο στην Βόρειο Ελλάδα και μπορεί να συντονίσει τις τοπικές δυνάμεις, αποτελώντας τον σύνδεσμο, τον ομφάλιο λώρο με την κεντρική κυβέρνηση, ώστε να επιλυθούν χρόνια προβλήματα.
Μια ακόμη προτεραιότητα για εμάς είναι η αναβάθμιση των συνοριακών σταθμών της Μακεδονίας και της Θράκης. Με τον Υπουργό Εσωτερικών Θεόδωρο Λιβάνιο επισκεφθήκαμε τους τελωνειακούς Σταθμούς των Κήπων και των Καστανιών στην Έβρο και, ήδη, προχωρεί ένα σχέδιο αναβάθμισης του Τελωνείου των Κήπων, με την πρόσθεση και νέων διόδων διέλευσης οχημάτων, με σκοπό να μειωθεί σημαντικά η μεγάλη ταλαιπωρία που παρατηρείται με τις πολύωρες καθυστερήσεις, κάτι που συμβαίνει και στο Τελωνείο των Ευζώνων και στο Τελωνείο του Προμαχώνα. Αυτό ήταν και το αντικείμενο της δεύτερης σύσκεψης που συγκαλέσαμε στο Τελωνείο των Κήπων με τους συναρμόδιους φορείς – Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Αστυνομικές Αρχές, Αποκεντρωμένη Περιφέρεια – λίγο πριν από το Δεκαπενταύγουστο, σε μια δεύτερη περιοδεία που πραγματοποιήσαμε, στον Έβρο.
Μια άλλη προτεραιότητα, λόγω και της ειδικής αρμοδιότητας που έχει το ΥΜΑΘ, είναι η βοήθεια προς το Άγιον Όρος. Σε μια τριήμερη περιοδεία μέσα στον Αύγουστο, συζητήσαμε με τους εκπροσώπους της Ιεράς Επιστασίας της Αθωνικής Πολιτείας και το Κέντρο Διαφύλαξης της Αγιορείτικης Κληρονομιάς τρόπους για να σταθούμε χρήσιμοι και να βοηθήσουμε την λειτουργία του Αγίου Όρους.
Ποιες άλλες προτεραιότητας έχετε θέσει αυτούς τους πρώτους μήνες που βρίσκεστε στην θέση του ΥΜΑΘ?
Βεβαίως, δεν θα μπορούσε να υπάρξει κανένας προγραμματισμός δράσεων, από τον οποίον θα λείπει η Θεσσαλονίκη, στην οποία ζει ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού της Μακεδονίας και της Θράκης. Έτσι, λοιπόν, από την πρώτη στιγμή, σε απόλυτη συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, προκαλέσαμε, πολλές συσκέψεις για την αντιμετώπιση του πολύ σοβαρού κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη αυτή την περίοδο, κατά την οποία κατασκευάζεται στην Περιφερειακή Οδό της πόλης το Flyover. Ανέβηκαν στην Θεσσαλονίκη ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας με τους Υφυπουργούς Νίκο Ταχιάο και Βασίλη Οικονόμου, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και ο Υφυπουργός Ανδρέας Νικολακόπουλος, ο Υπαρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και συμμετείχαν σε αλλεπάλληλες συσκέψεις που συγκαλέσαμε για την αντιμετώπιση των συνεπειών στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης, εξαιτίας του Flyover, με το Συντονιστικό Συμβούλιο της πόλης, το οποίο πλέον συνεδριάζει τακτικά κάθε 15 ημέρες και στο οποίο συμμετέχουν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι Δήμαρχοι, ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, ο Πρόεδρος της ΠΕΔ, η Πυροσβεστική, η ΕΛ.ΑΣ, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών, ο ΟΑΣΘ, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, οι Υγειονομικές Περιφέρειες, η Εγνατία Οδός, η κατασκευάστρια εταιρεία. Καταλήξαμε σε κάποια σημαντικά συμπεράσματα και στην λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την βελτίωση της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων. Με επίσπευση των εργασιών αλλά και με την εφαρμογή κάποιων «έξυπνων λύσεων», όπως η συνεργασία του ΙΜΕΤ με την Google για την πλήρη χαρτογράφηση των οδικών αρτηριών της Θεσσαλονίκης που θα μπορεί να παρέχει πληροφορίες για την κίνηση στους δρόμους στα κινητά τηλέφωνα των συμπολιτών μας, αλλά και με φωτεινές οδοσημάνσεις, με την πρόβλεψη κάποιων πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών, με την δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων πρόσκαιρης στάθμευσης σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης, ώστε να αποφεύγεται, σε έναν μεγάλο βαθμό, η κυκλοφοριακή συμφόρηση μέσα στην πόλη και με άλλα μέτρα που θα εφαρμοστούν τις αμέσως προσεχείς εβδομάδες, θέλουμε να βοηθήσουμε στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος, σε έναν μεγάλο βαθμό, όσο διαρκεί η κατασκευή αυτού του μεγάλου έργου υποδομής, του Flyover. Σε κάθε μεγαλούπολη, όταν κατασκευάζονται έργα υποδομής, είναι, δυστυχώς, επακόλουθη συνέπεια, η ταλαιπωρία που υφίστανται οι κάτοικοι. Αυτό συμβαίνει και με την κατασκευή του Flyover. Ήταν, λοιπόν, φυσικό, να στρέψουμε εκεί την προσοχή μας, ώστε να διευκολύνουμε τους Θεσσαλονικείς, σε έναν μεγάλο βαθμό, στις μετακινήσεις τους. Φυσικά, θα κριθούμε από το αποτέλεσμα, όπως συμβαίνει πάντοτε στην πολιτική.
Μια ακόμη προτεραιότητα που θέσαμε, με τις τραγικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγή και τις μεγάλες πυρκαγιές που πλήττουν την πατρίδα μας, ήταν το θέμα της πυροπροστασίας της Μακεδονίας και της Θράκης. Στο πρώτο δεκαήμερο, μετά τον ανασχηματισμό, στα μέσα Ιουνίου, συγκαλέσαμε μια ευρύτατη σύσκεψη όλων των συναρμοδίων φορέων της Μακεδονίας και της Θράκης, με την συμμετοχή 240 εκπροσώπων και με την παρουσία του Υπουργού Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια, του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Γιάννη Κεφαλογιάννη, της Ανώτατης Διοίκησης της Πυροσβεστικής και της ΕΛ.ΑΣ, των Δασαρχείων, της Περιφέρειας, όλων των Δήμων της περιοχής μας, εκπροσώπων εθελοντικών ομάδων που εδρεύουν στην περιοχή μας και πολλών άλλων, ώστε να συντονίσουμε τις ενέργειές μας για την πρόληψη μεγάλων εκτάκτων περιστατικών πυρκαγιάς, με την ανταλλαγή χρήσιμων πληροφοριών για τα μέσα πυρόσβεσης – υδροφόρες, χωματουργικά μηχανήματα κ.α – που διαθέτει ο κάθε Δήμος, ώστε σε συνεργασία με την Πυροσβεστική και τις Ένοπλες Δυνάμεις να υπάρχει ένας καλύτερος συντονισμός σε περίπτωση ενός έκτακτου συμβάντος. Βρισκόμαστε ακόμη σε μια πολύ επικίνδυνη περίοδο κι έχουμε τεταμένη την προσοχή μας προς αυτή την κατεύθυνση.
Αρχίζει να ξεπερνά η Θεσσαλονίκη την υστέρηση έργων και αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, σε σχέση με το παρελθόν;
Όπως προείπαμε, πρέπει να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο. Η Μακεδονία, η Θράκη και η Θεσσαλονίκη δεν έχουν περιθώρια να υφίστανται άλλους εμπαιγμούς. Όλοι θυμόμαστε τους μουσαμάδες με τα εκδοτήρια των εισιτηρίων για το ΜΕΤΡΟ, με τα οποία προσπαθούσαν κάποιοι στο παρελθόν – η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – να κοροϊδέψουν τους Θεσσαλονικείς. Εμείς, θέλουμε να μιλάμε με συγκεκριμένες πράξεις και όχι με λόγια. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης παραδίνεται τους επόμενους μήνες στην κοινή χρήση και κόβεται, επιτέλους, το πρώτο εισιτήριο. Αυτό το έργο που είχε καταντήσει «Γιοφύρι της Άρτας» δίνεται στην κυκλοφορία και στην εξυπηρέτηση των Θεσσαλονικέων. Με αυτήν την λογική θέλουμε να προσεγγίζουμε τα πράγματα και όχι με πομπώδεις εκφράσεις και ανεκπλήρωτες δεσμεύσεις και υποσχέσεις. Αποτελεί πεποίθηση όλων των βορειοελλαδιτών ότι η περιοχή μας θα πρωταγωνιστήσει από εδώ κι εμπρός. Όσο επιταχύνουμε τους ρυθμούς τόσο μεγαλύτερο το όφελος για όλους μας.
Ας μην ξεχνάμε ότι η εγγύτητα με τις μεγάλες πόλεις των όμορων κρατών είναι τέτοια που καθιστά την Βόρειο Ελλάδα και, ειδικώτερα, την Θεσσαλονίκη, μια περιοχή και μια «πόλη – στρατηγείο». Απέχουμε μόλις λίγες ώρες από τα Τίρανα, την Σόφια, το Βελιγράδι, το Βουκουρέστι, τα Σκόπια, την Κωνσταντινούπολη και αυτό μας προσδίδει τεράστια πλεονεκτήματα. Στο χέρι μας είναι να τα εκμεταλλευτούμε σωστά για να μπορέσουμε να φέρουμε πιο γρήγορα την ανάπτυξη στην Μακεδονία και την Θράκη. Γι’ αυτό προωθούμε την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων καθώς και άλλα έργα βασικών υποδομών που έχει απολυτή ανάγκη η περιοχή μας και τα οποία της στέρησαν, τις προηγούμενες δεκαετίες, την ευκαιρία να αναπτυχθεί πιο γρήγορα.