ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΜΑΘ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑ ΣΤΟ ΕΝΘΕΤΟ ΤΟΥ THESTIVAL.GR ΓΙΑ ΤΗΝ 88η ΔΕΘ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΤΑΚΗ ΤΣΟΥΚΑΛΕΛΗ
“Η Μακεδονία και η Θράκη, με επίκεντρο την Θεσσαλονίκη, να πρωταγωνιστήσουν στο μέλλον”
Ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, μιλά στο Thestival για τις ενέργειες που δρομολογούνται για την αναβάθμιση της Μακεδονίας και της Θράκης αλλά και για τα μέτρα που λαμβάνονται ώστε να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης λόγω της κατασκευής του Fly Over. “Η Μακεδονία και η Θράκη, με επίκεντρο την Θεσσαλονίκη, να πρωταγωνιστήσουν στο μέλλον”, τονίζει ο κ. Γκιουλέκας ενώ παράλληλα στέλνει σαφές μήνυμα κατά των προκλήσεων της νέας κυβέρνησης των Σκοπίων: “Τους θυμίζουμε ότι η Μακεδονία είναι μια και η Μακεδονία αυτή είναι ελληνική”.
Ακόμα προαναγγέλλει την αναβάθμιση των Τελωνείων σε Ευζώνους και Κήπους αλλά και τη δημιουργία νέων διόδων εισόδου στην Ελλάδα, ώστε να διευκολύνεται σημαντικά η είσοδος στην χώρα μας.
- Κύριε Γκιουλέκα, αναλάβατε καθήκοντα Υφυπουργού Εσωτερικών, αρμόδιου για θέματα Μακεδονίας- Θράκης τον περασμένο Ιούνιο. Πώς «κύλησαν» οι πρώτες ημέρες στο Διοικητήριο και ποιες οι προτεραιότητές σας;
Σηκώσαμε τα μανίκια, από την πρώτη ώρα που βρεθήκαμε σε αυτή την θέση ευθύνης. Την ίδια ημέρα, μετά την τελετή παράδοσης – παραλαβής, με τον Υπουργό Εσωτερικών Θεόδωρο Λιβάνιο, επισκεφθήκαμε και είχαμε συσκέψεις με τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα, τον Πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και Δήμαρχο Πυλαίας – Χορτιάτη Ιγνάτιο Καΐτεζίδη και τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Στέλιο Αγγελούδη. Τις αμέσως επόμενες ημέρες συναντηθήκαμε στο ΥΜΑΘ με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, τον αρμόδιο Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας για θέματα πυροπροστασίας Γιάννη Κεφαλογιάννη και τον Υφυπουργό Δικαιοσύνης Γιάννη Μπούγα για το νέο δικαστικό χάρτη στην Μακεδονία και την Θράκη. Δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο. Η εντολή του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι σαφής: Να ανεβάσουμε πιο ψηλά την Μακεδονία και την Θράκη.
Μια ακόμη προτεραιότητα που θέσαμε, μετά τις τραγικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και τις μεγάλες πυρκαγιές, που πλήττουν την πατρίδα μας, ήταν το θέμα της πυροπροστασίας της Μακεδονίας και της Θράκης. Στο πρώτο δεκαήμερο, μετά τον ανασχηματισμό, συγκαλέσαμε μια ευρύτατη σύσκεψη όλων των συναρμοδίων φορέων της Μακεδονίας και της Θράκης, με την συμμετοχή 240 εκπροσώπων και με την παρουσία του Υπουργού Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια, του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Γιάννη Κεφαλογιάννη, της Ανώτατης Διοίκησης της Πυροσβεστικής και της ΕΛ.ΑΣ, των Δασαρχείων, της Περιφέρειας, όλων των Δήμων της περιοχής μας, εκπροσώπων εθελοντικών ομάδων που εδρεύουν στην περιοχή μας και πολλών άλλων. Στόχος μας να συντονίσουμε τις ενέργειές μας για την πρόληψη μεγάλων εκτάκτων περιστατικών πυρκαγιάς, με την ανταλλαγή χρήσιμων πληροφοριών για τα μέσα πυρόσβεσης – υδροφόρες, χωματουργικά μηχανήματα κ.α – που διαθέτει ο κάθε Δήμος, ώστε σε συνεργασία με την Πυροσβεστική και τις Ένοπλες Δυνάμεις, να υπάρχει ένας καλύτερος συντονισμός σε περίπτωση ενός έκτακτου συμβάντος. Βρισκόμαστε ακόμη σε μια πολύ επικίνδυνη περίοδο κι έχουμε τεταμένη την προσοχή μας προς αυτή την κατεύθυνση.
Ξεκινήσαμε περιοδείες στις Σέρρες, το Κιλκίς, την Φλώρινα, τα Γρεβενά, την Κοζάνη και στον ακριτικό Έβρο. Στην Αλεξανδρούπολη, το Σουφλί, το Διδυμότειχο, την Ορεστιάδα. Άμεση προτεραιότητα είναι η αναβάθμιση των συνοριακών σταθμών, κυρίως του Τελωνείου των Κήπων, στα σύνορα με την Τουρκία και το Τελωνείο των Ευζώνων και του Προμαχώνα, όπου παρατηρούνται πολύωρες καθυστερήσεις. Σε δυο αλλεπάλληλες επισκέψεις στους συνοριακούς Σταθμούς των Κήπων και των Καστανεών-στην πρώτη με τον Υπουργό Εσωτερικών Θεόδωρο Λιβάνιο- συμφωνήσαμε και προωθούμε την δημιουργία νέων διόδων εισόδου στην Ελλάδα, ώστε να διευκολύνεται σημαντικά η είσοδος στην χώρα μας, παράλληλα, με την αναβάθμιση ολόκληρου του συνοριακού σταθμού, που αποτελεί και την είσοδο από την Ασία προς την Ευρώπη, προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Υπάρχουν εξασφαλισμένα κονδύλια που θα διατεθούν άμεσα ώστε τους προσεχείς μήνες να αλλάξει η εικόνα που παρουσιάζει η Ελλάδα, σε σχέση με την σημερινή κατάσταση.
Το τεράστιο σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλαιπωρεί τους Θεσσαλονικείς ήταν επόμενο να αποτελέσει μια άμεση προτεραιότητα για εμάς. Τις πρώτες δέκα ημέρες, από την στιγμή που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας, συγκαλέσαμε το Συντονιστικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης – το οποίο ανακοινώσαμε ότι θα συγκαλείται κάθε 15 ημέρες και, ήδη, συνεδρίασε, ως τώρα, πέντε φορές – ώστε να πετύχουμε να βελτιώσουμε τις πολύ δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας.
Παράλληλα, βρισκόμαστε σε ανοιχτή γραμμή και συνεχή συνεργασία με όλα τα Υπουργεία, αφού το ΥΜΑΘ είναι το μοναδικό κυβερνητικό κλιμάκιο στην Βόρειο Ελλάδα και, σίγουρα, πέρα από όλα τα άλλα, ο ρόλος του είναι να βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την κεντρική Κυβέρνηση για να υλοποιήσουμε την εντολή του Πρωθυπουργού, να προωθήσουμε, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, έργα υποδομής και ενέργειες που θα αναβαθμίσουν την Μακεδονία και την Θράκη.
- Στην τελετή παράδοσης – παραλαβής είπατε πως ο στόχος είναι να ανεβάσετε τη Μακεδονία και τη Θράκη πιο ψηλά. Μέσα από ποιες ενέργειες και πρωτοβουλίες μπορεί να επιτευχθεί αυτό;
Στο αμέσως προσεχές διάστημα διοργανώνουμε ενημερωτικές ημερίδες σε κάθε περιφερειακή ενότητα και σε κάθε νομό της Μακεδονίας και της Θράκης, σε συνεργασία με τις Περιφέρειες, τους Δήμους, τα Επιμελητήρια και τους Εμπορικούς Συλλόγους για το ζήτημα της προώθησης των ιδιωτικών επενδύσεων και για τα χρηματοδοτικά εργαλεία, που προορίζονται για τις επιχειρήσεις στον βορειοελλαδικό χώρο. Θέλουμε να τους ενημερώσουμε και να τους προσκαλέσουμε να χρησιμοποιήσουν αυτά τα εργαλεία – επιχορηγήσεις αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, που προορίζονται για την τόνωση της επιχειρηματικότητας – ώστε να τους διευκολύνουμε να δημιουργήσουν επενδύσεις και θέσεις εργασίας.
Παράλληλα, σε συνεργασία με την Ιερά Επιστασία του Αγίου Όρους και το Κέντρο Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς (ΚΕΔΑΚ) συνδράμουμε στο έργο της Αθωνικής Πολιτείας, που αφορά στην αναστήλωση και αναβάθμιση των Ιερών Μονών, την συντήρηση κειμηλίων κ.α.
Η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας αποτελεί, επίσης, προτεραιότητά μας, γιατί είναι ένας σημαντικός πυλώνας ανάπτυξης νεοφυών επιχειρήσεων και πεδίο εφαρμογής καινοτόμων επιχειρηματικών δράσεων.
Η παράδοση του Μετρό, σε συνδυασμό με τις εργασίες για το Fly Over, που προχωρούν βάσει των χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και η ανάπλαση της ΔΕΘ – μετά την προ λίγων ημερών υπογραφή της σύμβασης για την τεχνική προετοιμασία του διαγωνισμού- αποτελούν κάποιες βάσεις που, μαζί με πολλά άλλα που πρέπει να γίνουν, μπορούν να αναδείξουν την πρωτεύουσα της Μακεδονίας μας σε «πόλη- στρατηγείο», σε επίκεντρο σε για ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Για εμάς αποτελεί ευραία πεποίθηση ότι η Μακεδονία και η Θράκη έχουν πολύ σημαντικές δυνατότητες, που πρέπει να τις εκμεταλλευτούμε, με μια εξωστρεφή πολιτική. Η γειτνίαση των περιοχών αυτών με τα όμορα κράτη και τις μεγάλες αγορές, που ανοίγονται πάνω από τα βόρεια και τα ανατολικά σύνορά μας, η μικρή απόσταση που χωρίζει την περιοχή μας από τις μεγάλες πόλεις των βαλκανικών κρατών, είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του βορειοελλαδικού χώρου, που μπορούν να τον καταστήσουν στρατηγικό χώρο επενδύσεων αλλά και ένα πραγματικό Κέντρο Διαμετακομιστικού Εμπορίου, ένα Χρηματοοικονομικό Κέντρο για ολόκληρη την Χερσόνησο του Αίμου.
Και όχι μόνον αυτό. Μεγάλοι αρχαιολογικοί χώροι, όπως η Βεργίνα, το Δίον, ο Όλυμπος, η Μαρώνεια, τα Στάγειρα, η Αμφίπολη, οι βυζαντινοί ναοί και τα μουσεία, το Άγιον Όρος, η Αθωνική Πολιτεία, που αποτελεί μοναδικό παγκόσμιο φαινόμενο, τα Πανεπιστήμια, με πρώτο το μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο της Ελλάδος και των Βαλκανίων, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, μας δίνουν μια μοναδική ευκαιρία να κάνουμε το όραμά μας πραγματικότητα. Να γίνει δηλαδή η Μακεδονία και η Θράκη, με επίκεντρο την Θεσσαλονίκη, ένα πραγματικό Κέντρο Παιδείας και Πολιτισμού, ένας τουριστικός αλλά και θρησκευτικός προορισμός.
- Στην πρώτη σύσκεψη του Συντονιστικού Συμβουλίου για το Flyover επί των ημερών σας, δηλώσατε – με αφορμή και τις επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό- πως στόχος είναι να βελτιωθεί η καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων από τον Σεπτέμβριο. Ποιες παρεμβάσεις σχεδιάζονται προς αυτή την κατεύθυνση;
Από την πρώτη στιγμή, σε απόλυτη συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, προκαλέσαμε, πολλές συσκέψεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη. Ανέβηκαν στην Θεσσαλονίκη ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας με τους Υφυπουργούς Νίκο Ταχιάο και Βασίλη Οικονόμου, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και ο Υφυπουργός Ανδρέας Νικολακόπουλος, ο Υπαρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και συμμετείχαν σε αλλεπάλληλες συσκέψεις, που συγκαλέσαμε για την αντιμετώπιση των συνεπειών στο κυκλοφοριακό.
Το Συντονιστικό Συμβούλιο της πόλης, όπως προείπαμε, πλέον συνεδριάζει τακτικά κάθε 15 ημέρες και μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος.
Καταλήξαμε σε κάποια σημαντικά συμπεράσματα και στην λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την βελτίωση της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων. Με επίσπευση των εργασιών αλλά και με την εφαρμογή κάποιων «έξυπνων λύσεων», όπως η συνεργασία του ΙΜΕΤ με την Google για την πλήρη χαρτογράφηση των μεγάλων οδικών αρτηριών της Θεσσαλονίκης, που θα μπορεί να παρέχει πληροφορίες για την κίνηση στους δρόμους στα κινητά τηλέφωνα των συμπολιτών μας, αλλά και με φωτεινές οδοσημάνσεις, με την πρόβλεψη κάποιων πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών, με την δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων πρόσκαιρης στάθμευσης σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης, ώστε να αποφεύγεται, σε έναν μεγάλο βαθμό, η κυκλοφοριακή συμφόρηση μέσα στην πόλη και με άλλα μέτρα που θα εφαρμοστούν τις αμέσως προσεχείς εβδομάδες, θέλουμε να βοηθήσουμε στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος, σε έναν μεγάλο βαθμό, όσο διαρκεί η κατασκευή του Flyover. Σε κάθε μεγαλούπολη, όταν κατασκευάζονται έργα υποδομής, είναι, δυστυχώς, επακόλουθη συνέπεια, η ταλαιπωρία που υφίστανται οι κάτοικοι. Αυτό συμβαίνει και με την κατασκευή του Flyover. Ήταν, λοιπόν, φυσικό, να στρέψουμε εκεί την προσοχή μας, ώστε να διευκολύνουμε τους Θεσσαλονικείς στις μετακινήσεις τους. Φυσικά, θα κριθούμε από το αποτέλεσμα, όπως συμβαίνει πάντοτε στην πολιτική.
- Η νέα κυβέρνηση των Σκοπίων κάνει ουκ ολίγες αναφορές σε «Μακεδονία» και «μακεδονική» κυβέρνηση, παραβιάζοντας κατάφωρα τη Συμφωνία των Πρεσπών. Ποια θα πρέπει να είναι η αντίδραση της Ελλάδας, ειδικά σε περίπτωση που συνεχιστούν οι προκλήσεις;
Η Ελλάδα παρατηρεί και καταγράφει τις επανειλημμένες παραβιάσεις, που έρχονται από την πλευρά των Σκοπίων. Παράλληλα, όμως, παρατηρεί και η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και ολόκληρη η διεθνής κοινότητα την αλαζονική συμπεριφορά των βορείων γειτόνων μας. Εμείς θέτουμε διαρκώς το ζήτημα αυτό στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ, καθώς και σε όλα τα διεθνή φόρα, για να καταδείξουμε την απαράδεκτη συμπεριφορά των Σκοπίων.
Δυστυχώς, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στην υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών, παρά τις δικές μας προειδοποιήσεις ότι η Συμφωνία αυτή ήταν εθνικά επιζήμια και θα δημιουργούσε πολλά προβλήματα. Η προηγούμενη κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα «χάρισε» στους γείτονές μας, πέραν όλων των άλλων, ονομασία, ιστορία και πολιτισμό που δεν τους ανήκουν. Εμείς, ως ΝΔ, καταγγείλαμε εκείνη την Συμφωνία ως εθνικά επιζήμια και την καταψηφίσαμε στην Βουλή. Σήμερα βλέπουμε τα αποτελέσματά της. Οι Σκοπιανοί δεν σέβονται ούτε καν τα συμφωνηθέντα, καταργούν τον προσδιορισμό «Βόρεια» και χρησιμοποιούν μόνο το όνομα Μακεδονία. Από την πλευρά μας τους θυμίζουμε ότι η Μακεδονία είναι μια και η Μακεδονία αυτή είναι ελληνική.
Η Ελλάδα παρατηρεί, καταγράφει και αναμένει. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης, με την σειρά του, έστειλαν, ήδη, το μήνυμα προς όλες τις πλευρές: όσο συνεχίζεται αυτή η προκλητική συμπεριφορά εκ μέρους των Σκοπίων, οι γείτονες θα πρέπει να ξεχάσουν την στήριξη της Αθήνας στην ευρωπαϊκή πορεία τους. Ως κράτος – μέλος της μεγάλης ευρωπαϊκής οικογένειας, της ΕΕ, η Ελλάδα έχει ταχθεί υπέρ της σύγκλισης των Δυτικών Βαλκανίων με την Ευρώπη. Δυστυχώς, όμως, τόσο τα Σκόπια με την ακραία εθνικιστική συμπεριφορά τους όσο και τα Τίρανα, με την προκλητική στάση τους απέναντι στους Βορειοηπειρώτες, δείχνουν ξεκάθαρα ότι δεν σέβονται τους κανόνες του διεθνούς δικαίου, το ευρωπαϊκό κεκτημένο και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
- Ποιος είναι κατά την άποψή σας ο ρόλος που θα πρέπει να διεκδικήσει η Βόρεια Ελλάδα στο διεθνές στερέωμα;
Η Μακεδονία και η Θράκη δεν είναι απλώς κάποιες περιοχές της Βορείου Ελλάδος. Είναι περιφέρειες της Ευρώπης και βρίσκονται στο επίκεντρο ολόκληρης της νοτιοανατολικής περιοχής της μεγάλης ευρωπαϊκής οικογένειας. Αυτό είναι και το όραμά μας. Η Μακεδονία και η Θράκη, με επίκεντρο την Θεσσαλονίκη, να πρωταγωνιστήσουν στο μέλλον.
Αυτό το γεωπολιτικό σύνορο ανατολής-δύσης, αυτός ο διαμετακομιστικός κόμβος εμπορίου και, κατ’ επέκταση, ανάπτυξης, αγωνιζόμαστε να αποκτήσει έναν σύγχρονο βηματισμό. Η αναπτυξιακή δυναμική της δεν είναι μονοδιάστατη, αλλά καλύπτει ένα ευρύ πεδίο που περιλαμβάνει τον τουρισμό, την ενέργεια, την βιομηχανία, την βιοτεχνία, την εκπαίδευση, την τεχνολογία, την καινοτομία και το εμπόριο, την αγροδιατροφή. Είναι τομείς στους οποίους επενδύουμε για να κερδίσουμε τα χαμένα χρόνια του παρελθόντος.