“Δεν θυμάμαι να έχουν ξαναγίνει τόσες παρεμβάσεις, όσες γίνονται για το Fly Over” Συνέντευξη του ΥΜΑΘ, Στάθη Κωνσταντινίδη, στην ιστοσελίδα “Voria.gr”

MAKP1093

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΑΘΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ ΣΤHN ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ “VORIA.GR” ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΚΑΤΙΑ ΓΕΡΑΚΑΡΙΤΟΥ

(09-04-2024)

“ΔΕΝ ΘΥΜΑΜΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΞΑΝΑΓΙΝΕΙ ΤΟΣΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΡΓΟ, ΟΣΕΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ FLY OVER

Την αναγκαιότητα του Flyover για τη Θεσσαλονίκη, οι εργασίες του οποίου είναι εντός του χρονοδιαγράμματος, επισημαίνει σε συνέντευξή του στη Voria.gr ο υφυπουργός Εσωτερικών (αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης) Στάθης Κωνσταντινίδης, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν θα μπορούσαν να ληφθούν μέτρα που θα απορροφούσαν στο σύνολό του το ισοδύναμο από την κατάληψη δύο λωρίδων στον Περιφερειακό.

Ο κ. Κωνσταντινίδης περιγράφει αναλυτικά τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στο κυκλοφοριακό εξαιτίας των εργασιών για το Flyover και κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην αστυνόμευση, σημειώνοντας πως με την ενίσχυσή της το πρόβλημα στον Περιφερειακό εντοπίζεται πλέον σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, ιδίως στις ανηφόρες, εξαιτίας της μείωσης της ταχύτητας από τα πιο βαριά οχήματα..

«Με αφορμή το Flyover, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα της πόλης που προϋπήρχαν, αλλά επιτάθηκαν εξαιτίας του έργου, οπότε οι παρεμβάσεις ήταν έτσι κι αλλιώς επιβεβλημένες», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, ο υφυπουργός υπογραμμίζει το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για το ζήτημα που επηρεάζει την καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης, φέρνοντας μεταξύ άλλων ως παραδείγματα την ενίσχυση της Τροχαίας, που πλέον αριθμεί περισσότερα από 120 άτομα, και την έγκριση του αιτήματος του δήμου για έκτακτη χρηματοδότηση ύψους 13 εκατ. ευρώ για τη νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων.

  1. Κύριε Υφυπουργέ, δεδομένου ότι έχετε την ευθύνη του Συντονιστικού Οργάνου για τον Fly Over, ποια είναι σήμερα η κατάσταση και πόσο αναγκαία ήταν η άμεση έναρξη των εργασιών;

“Θυμίζω ότι ο ρόλος του Συντονιστικού Οργάνου ήταν να φέρει στο ίδιο τραπέζι τους επηρεαζόμενους και εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να δρομολογήσουμε τις προσφορότερες παρεμβάσεις για την άμβλυνση των κυκλοφοριακών συνεπειών από τις εργασίες που εκτελούνται στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό, κατά τη διάρκεια κατασκευής του Fly Over. Το σημαντικό είναι νομίζω ότι, πλέον, μετά από τις αναλυτικές ενημερώσεις, έχουν όλοι αντιληφθεί την αναγκαιότητα και τη σημασία του έργου για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και το γεγονός ότι δεν θα μπορούσε να μετατεθεί χρονικά η έναρξη των εργασιών του. Εξηγήσαμε από την αρχή, με ειλικρίνεια και χωρίς υπερβολές, ότι μία παρέμβαση αυτού του μεγέθους, σε έναν τόσο σημαντικό περιαστικό οδικό άξονα, που εξυπηρετεί τις ανάγκες της πόλης, του αεροδρομίου, της ευρύτερης περιοχής και της Χαλκιδικής, θα ήταν αδύνατο να αφήσει ανεπηρέαστες τις κυκλοφοριακές συνθήκες και την καθημερινότητα των πολιτών. Ούτε, θα μπορούσαν φυσικά να ληφθούν μέτρα που θα απορροφούσαν στο σύνολό του το ισοδύναμο από την κατάληψη δύο λωρίδων στον περιφερειακό. Αυτά τα γνωρίζουν όλοι. Ακόμα και μικρής κλίμακας έργα προκαλούν κυκλοφοριακές δυσλειτουργίες, πόσο μάλλον αυτής της έκτασης και σημασίας. Το έργο ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και σύμφωνα με τις ενημερώσεις βρίσκεται εντός του χρονοδιαγράμματος, ενώ η ολοκλήρωσή του προβλέπεται για τον Μάιο του 2027. Να θυμίσουμε, μάλιστα, ότι, παρά το μεγάλο κόστος του, η χρήση του θα είναι χωρίς αντίτιμο για τους πολίτες, όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός”.

  1. Σε ποιες ενέργειες προβήκατε για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου;

“Με την ενίσχυση της αστυνόμευσης, το πρόβλημα στον περιφερειακό εντοπίζεται σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, ιδίως στις ανηφόρες, εξαιτίας της μείωσης της ταχύτητας από τα πιο βαριά οχήματα. Όταν δεν υπάρχει κάποιο έκτακτο συμβάν (τροχαίο ή ακινητοποίηση οχήματος), η καθυστέρηση -ακόμα και στις ώρες αιχμής- είναι σε λογικά επίπεδα, ξαναλέω, δεδομένου του μεγέθους και του είδους του έργου. Η αυξημένη τροχονομική παρουσία είναι καταλυτική, αφού και στα διάφορα συμβάντα καταγράφεται, μέχρι στιγμής άμεση ανταπόκριση και γρήγορη απομάκρυνση ακινητοποιημένων οχημάτων. Έχει βοηθήσει πάντως και πρέπει να σημειωθεί και η προσαρμογή των χρηστών του περιφερειακού στα νέα δεδομένα”.

  1. Τελικά, όμως, μήπως έφυγαν οχήματα από τον περιφερειακό και μπήκαν στην πόλη;

“Όταν καταλαμβάνονται δύο λωρίδες στο οδόστρωμα της περιφερειακής οδού για να αναπτυχθεί το εργοτάξιο, είναι προφανές ότι αυτή η κίνηση εκτρέπεται σε κάποιο βαθμό μέσα στην πόλη. Ένα ζήτημα, λοιπόν, είναι η διευκόλυνση της κυκλοφορίας στο διαθέσιμο τμήμα του περιφερειακού και ένα δεύτερο να λάβεις μέτρα εκεί όπου μεταφέρονται οι κυκλοφοριακοί φόρτοι. Οι οδοί είναι συγκεκριμένες, αυτό που μπορείς να βελτιώσεις είναι η ζήτηση. Να την περιορίσεις, σε κάποιο βαθμό που δεν θα πλήξει βασικές λειτουργίες, να την διευκολύνεις στις συνθήκες και να την ισορροπήσεις στη διάρκεια της ημέρας”.

  1. Μέχρι σήμερα ποια συγκεκριμένα μέτρα έχουν ληφθεί και πόσο αποτελεσματικά αποδείχθηκαν στην πράξη;

“Ας πούμε κάτι βασικό: με αφορμή τον flyover, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα της πόλης που προϋπήρχαν, αλλά επιτάθηκαν εξαιτίας του έργου, οπότε οι παρεμβάσεις ήταν έτσι κι αλλιώς επιβεβλημένες. Συνεπώς, κάποιες από τις λύσεις θα μείνουν παρακαταθήκη και την επόμενη ημέρα. Δεν αφορούν όλες σε εξοπλισμούς, υποδομές και εφαρμογές. Απαιτήθηκε, λόγου χάρη, η ενίσχυση της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, που πλέον αριθμεί περισσότερα από 120 άτομα, για το αυτονόητο, να μην (διπλο)παρκάρουμε  στις κεντρικές οδικές αρτηρίες και να μην παραβιάζουμε τις λεωφορειολωρίδες. Μόνιμης αξίας, όμως, είναι η ενίσχυση του ΟΑΣΘ με νέους οδηγούς, η αύξηση των λεωφορείων και η επέκταση των δρομολογίων. Σημειακή αλλά σημαντική είναι, εξάλλου, η κατασκευή δρόμου πρόσβασης ασθενοφόρων στα νοσοκομεία 424 και Παπαγεωργίου μέσα από τμήματα του στρατοπέδου Καρατάσιου. Επίσης, δημιουργήθηκε νέα βάση του ΕΚΑΒ κοντά στον περιφερειακό, στο δημοτικό γήπεδο του Αγίου Παύλου του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, ενώ ενισχύθηκε με 3 επιπλέον μηχανές και 2 οδηγούς. Ακόμα, με υπουργική απόφαση ανατέθηκε η λειτουργία της εσωτερικής περιφερειακής οδού στην Εγνατία Οδό, από τον ανισόπεδο κόμβο Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον ανισόπεδο κόμβο Κ12 (σύνδεση με την Θεσσαλονίκης-Μουδανιών), κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου, κι έτσι θα εξασφαλιστεί η παρουσία γερανοφόρων, οχημάτων που θα παρακολουθούν την κίνηση και οδικής βοήθειας σε 24ωρη βάση.

Ακόμη, συστάθηκε επιστημονική ομάδα για την παρακολούθηση των κυκλοφοριακών δεδομένων της πόλης, την εκπόνηση μελετών για την εφαρμογή τοπικών κυκλοφοριακών λύσεων, ενώ υπήρξε και σχετική νομοθετική ρύθμιση για την επιτάχυνση της σχετικής διαδικασίας. Τέλος, διατέθηκαν νέες θέσεις στάθμευσης και αναζητείται η δυνατότητα αξιοποίησης πρόσθετων χώρων, για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων προς την πόλη”.

  1. Κατά καιρούς υπήρξε έντονη δυσφορία, που οδήγησε μέχρι και σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του Πρωθυπουργού. Τι αποφασίστηκε εκεί;

“Πράγματι, ήταν μια ευρεία σύσκεψη, με τη συμμετοχή των εμπλεκόμενων υπουργών, του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, στη διάρκεια της οποίας αναγνωρίστηκε ότι δε μπορεί να υπάρξει καμία αναβολή εργασιών, έγινε μία ανακεφαλαίωση των μέχρι τότε ενεργειών και αναζητήθηκαν περαιτέρω πρόσφορες παρεμβάσεις.

Ανάμεσα σε αυτές, αποφασίστηκε, με παρέμβαση του ιδίου του Πρωθυπουργού και η ικανοποίηση του αιτήματος του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, κ. Αγγελούδη, για τη νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων, για την οποία εγκρίθηκε έκτακτη χρηματοδότηση ποσού 13 εκατομμυρίων ευρώ. Η αφαίρεση μεγάλου μέρους του στόλου της καθαριότητας από την ημερήσια κυκλοφορία, αναμένεται να βοηθήσει καθοριστικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος, παράλληλα με την εφαρμογή του πλαισίου για τις φορτοεκφορτώσεις που επίσης δυσχεραίνουν την κίνηση ιδίως τις ώρες αιχμής.

Η σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό, δείχνει το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για ένα ζήτημα που επηρεάζει την καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.

Δε νομίζω ότι υπάρχει προηγούμενο αντίστοιχων παρεμβάσεων σε άλλο έργο, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη, αλλά σε ολόκληρη τη χώρα”.

  1. Θεωρείτε ότι επαρκούν τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την άμβλυνση των επιπτώσεων από την κατασκευή του έργου;

“Από την αρχή των συνεδριάσεων του Συντονιστικού Οργάνου είπαμε ότι πρέπει να έχουμε στη διάθεσή μας στοιχεία, που θα μας δείχνουν τις αναγκαίες παρεμβάσεις σε κάθε στάδιο. Άλλωστε, η κυκλοφοριακή κατάσταση που διαμορφώνεται στην πόλη λόγω του Fly Over είναι δυναμική και όχι στατική, καθώς σχετίζεται με διάφορες φάσεις. Άλλη συνθήκη διαμορφώνεται μέχρι τη διάθεση του Μετρό στους πολίτες, άλλη όταν ξεκινήσουν τα δρομολόγια του Μετρό. Επιπρόσθετα, το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ δημιούργησε για λογαριασμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, μέσω του οποίου έχει εικόνα σε πραγματικό χρόνο για την κίνηση των οχημάτων στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Το σύστημα επιλέγει αυτόματα τα βέλτιστα σενάρια διαχείρισης, με αποτέλεσμα να μπορεί να αλλάζει άμεσα τη ροή των φαναριών. Συμπληρωματικά λειτουργεί και η υπηρεσία flyover.imet.gr, που είναι ανοιχτή στους πολίτες, η οποία καταγράφει τις κυκλοφοριακές συνθήκες και δίνει χρήσιμες πληροφορίες για τον χρόνο διαδρομής και τις ταχύτητες των αυτοκινήτων. Νομίζω ότι όλοι μπορούμε να συμβάλλουμε δημιουργικά, ώστε το έργο να προχωρήσει όσο πιο γρήγορα γίνεται, ενώ ιδιαίτερα πρέπει να προσεχθεί από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες η στενή συνεργασία και η εφαρμογή κοινών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση τυχόν εκτάκτων συμβάντων”.

  1. Με αφορμή τις εργασίες κατασκευής του Fly Over είναι μια ευκαιρία να αλλάξουμε τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης;

“Νομίζω ότι αντικειμενικά βρισκόμαστε σε αυτόν τον κόμβο, αφού βρίσκονται σε εξέλιξη πολλά και σημαντικά έργα. Η αλήθεια είναι ότι η Θεσσαλονίκη υφίσταται εδώ και χρόνια κυκλοφοριακά προβλήματα, τα οποία εάν είχαν μερικώς έστω αντιμετωπισθεί, η καθημερινότητά μας δεν θα επηρεαζόταν σε τέτοιο βαθμό από τις εργασίες του Fly Over. Και είναι, επίσης, γεγονός ότι οι υποδομές που κατασκευάζονται σήμερα στην περιοχή δεν έχουν προηγούμενο και θα δώσουν πνοή και μακροχρόνια αναπτυξιακή προοπτική. Θα κάνουν τη Θεσσαλονίκη πιο  φιλική και βιώσιμη. Και δεν είναι μόνο οι υποδομές, είναι και οι υπηρεσίες. Δημιουργήθηκαν 5 νέες λεωφορειακές γραμμές express, οι οποίες προσφέρουν συνολικά 200 νέα δρομολόγια. Στον ΟΑΣΘ προσελήφθησαν 137 νέοι οδηγοί με ΑΣΕΠ, οι οποίοι ήδη εργάζονται και σε αυτούς προστέθηκαν άλλοι 20 με εσωτερική μετακίνηση, ενώ θα προσληφθούν επιπλέον 40, όπως προανήγγειλε πρόσφατα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας. Στα παραπάνω προσθέστε και τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα μπουν σε κυκλοφορία, αναλόγως και του πρόσθετου διαθέσιμου προσωπικού τον Απρίλιο και τον Μάιο. Συμπληρωματικά, αναμένεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια 750 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, από τα οποία τα 250 προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη.

Δεν παραγνωρίζω το πρόβλημα, απλά νομίζω ότι δίπλα σε μια πραγματική δυσκολία, χτίζεται και μία υπερβολικά άσχημη εικόνα που δυσφημεί την πόλη και τα πολλά και σημαντικά που βρίσκονται σε εξέλιξη εδώ. Ας σκεφτεί κάποιος, από πότε έχουμε να δούμε τόσα πρότζεκτ σε εξέλιξη στη Θεσσαλονίκη και το απτό ενδιαφέρον της πολιτείας και ας κάνει τη σύγκριση”.

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΣυνάντηση Στάθη Κωνσταντινίδη με τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ Λάζαρο Κυρίζογλου: «Στηρίζουμε εμπράκτως τον αναπτυξιακό και κοινωνικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης»
Επόμενο άρθροΗ Γενική Πρόξενος της Αλβανίας και η Γενική Πρόξενος της Ρουμανίας στο ΥΜΑΘ