ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΜΑΘ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Π. ΓΚΙΟΥΛΕΚΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΥΛΑΙΑΣ-ΧΟΡΤΙΑΤΗ “ΕΧΟΥΜΕ ΝΕΑ”
(25-09-2024)
“Έχουμε μια δυναμική ατζέντα για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας”
“Έχουμε μια δυναμική ατζέντα για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας. Προτεραιότητα μας είναι να βρεθούμε κοντά στους συμπολίτες μας και να τους παρουσιάσουμε όλες τις δυνατότητες που έχουν στην διάθεσή τους προκειμένου να αναβαθμίσουμε την ποιότητα ζωής και την καθημερινότητά μας”. Αυτό τονίζει σε συνέντευξή του στο περιοδικό μας ο Κωνσταντίνος Γκιουλέκας. Ο νέος υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης χαρακτηρίζει απόλυτα δικαιολογημένη κάθε κριτική και κάθε δυσανασχέτηση για τις καθυστερήσεις των έργων της πόλης, αλλά απαντά με νόημα: “Γι’ αυτό είναι καλύτερα να μιλάμε με έργα και όχι με λόγια. Στις 30 Νοεμβρίου του 2024, όπως εξήγγειλε σχετικά από την Θεσσαλονίκη ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, παραδίδεται το μετρό, αυτό το υπερσύγχρονο έργο, που ταλαιπώρησε τόσο πολύ την πόλη μας. Αυτή η Κυβέρνηση προχωρεί γρήγορα και αποφασιστικά, διορθώνει λάθη και παραλείψεις και παράγει αποτελέσματα”.
Τέλος, για τη συνεργασία του με τον δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη και τον δήμαρχο Ιγνάτιο Καϊτεζίδη, τονίζει ότι “έχουμε αναπτύξει όλα αυτά τα χρόνια μια πολύ σταθερή, γόνιμη και δημιουργική συνεργασία. Μας ενώνει το κοινό όραμα να εργαστούμε εντατικά και από κοινού για το καλό της πόλης μας και της Μακεδονίας”.
1) Κύριε Γκιουλέκα, αναλάβατε ένα υπουργείο που είναι άρρηκτα δεμένο με την Βόρεια Ελλάδα αλλά και την Θεσσαλονίκη. Ποιοί είναι οι στόχοι σας για το επόμενο διάστημα;
Έχουμε μια δυναμική ατζέντα για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας. Το ΥΜΑΘ είναι το μόνο κυβερνητικό κλιμάκιο στην Μακεδονία και την Θράκη και στο πλαίσιο του συντονιστικού ρόλου του βρίσκεται σε διαρκή και στενή συνεργασία με όλα τα υπουργεία και τους φορείς για τα ζητήματα που αφορούν τον βορειοελλαδικό χώρο. Προτεραιότητά μας είναι να βρεθούμε κοντά στους συμπολίτες μας και να τους παρουσιάσουμε όλες τις δυνατότητες που έχουν στην διάθεσή τους προκειμένου να αναβαθμίσουμε την ποιότητα ζωής και την καθημερινότητά μας. Για τον λόγο αυτό, αμέσως μετά την ΔΕΘ, διοργανώνουμε ενημερωτικές εκδηλώσεις σε κάθε νομό της Μακεδονίας και της Θράκης, μέσω των οποίων θα παρουσιάσουμε τις δυνατότητες που παρέχει ο αναπτυξιακός νόμος με τις ιδιωτικές επενδύσεις, με άμεσες χρηματοδοτήσεις και φοροαπαλλαγές, που αξιολογούνται και εγκρίνονται από το ΥΜΑΘ, με στόχο την τόνωση της επιχειρηματικότητας, την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Στο πλαίσιο της καθημερινότητας εντάσσεται και η βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην πόλη μας, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες κατασκευής του Fly Over. Το Συντονιστικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης συνεδριάζει τακτικά κάθε 15 ημέρες, ώστε με τις παρεμβάσεις που θα ληφθούν τις επόμενες εβδομάδες να μειώσουμε την ταλαιπωρία που υφίστανται οι Θεσσαλονικείς και οι επισκέπτες της πόλης μας όσο διαρκούν τα έργα.
2) Ξεκινήσατε, ήδη, μια σειρά επισκέψεων σε όλη την επικράτεια της περιοχής. Με περιοδείες σε όλη την Μακεδονία αλλά και το Άγιο Όρος. Ποιές είναι οι εντυπώσεις που αποκομίσατε;
Από τις πρώτες ημέρες που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας στο ΥΜΑΘ έως σήμερα επισκεφθήκαμε το Κιλκίς, τις Σέρρες την Φλώρινα, τα Γρεβενά, περιοχές της Κοζάνης, τον ακριτικό Έβρο (την Αλεξανδρούπολη, το Σουφλί, το Διδυμότειχο, την Ορεστιάδα) και φυσικά το Άγιον Όρος. Βρισκόμαστε σε ανοιχτή γραμμή με κάθε περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης, έχοντας διαρκή ενημέρωση για τις ανάγκες που υπάρχουν και τις προτεραιότητες που τίθενται. Στόχος μας είναι να σηκώσουμε την Μακεδονία και την Θράκη πιο ψηλά. Να αποκτήσουν σημαντικά έργα υποδομής και να αναβαθμιστούν σε τόπο δημιουργίας, καινοτομίας και τεχνολογίας. Μέσα από τις παρεμβάσεις μας θέλουμε να δώσουμε πνοή στην ελληνική περιφέρεια και με την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη να κρατήσουμε τους νέους ανθρώπους στους τόπους τους. Η Βόρειος Ελλάδα έχει πλεονεκτήματα, σημαντικές δυνατότητες, έμπειρο και καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό που όλα μαζί συνθέτουν μια δημιουργική “μαγιά”, ώστε ο τόπος μας να διεκδικήσει επί ίσοις όροις ένα καλύτερο μέλλον. Το γεγονός ότι η Pfizer, η Microsoft, η Deloitte και άλλες εταιρείες κολοσσοί επενδύουν στον βορειοελλαδικό χώρο, σε συνδυασμό με την εγγύτητα της Θεσσαλονίκης με τις μεγάλες αγορές που υπάρχουν στα βόρεια και ανατολικά σύνορά μας, δείχνουν ότι μπορεί να τονωθεί η επιχειρηματικότητα, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και το μέλλον της Μακεδονίας και της Θράκης να είναι ευοίωνο και παραγωγικό.
3) Θα έχετε ακούσει και εσείς την κριτική που υπάρχει από τους Βορειοελλαδίτες για τις καθυστερήσεις των έργων στην περιοχή. Έχουν δίκαιο που γκρινιάζουν;
Είναι απόλυτα δικαιολογημένη κάθε κριτική και κάθε δυσανασχέτηση. Οι τεράστιες καθυστερήσεις που υπήρξαν στο παρελθόν όσον αφορά στην κατασκευή του Μετρό, το οποίο κατάντησε… γιοφύρι της Άρτας, δημιούργησαν μια μεγάλη δυσαρέσκεια και αγανάκτηση στους Θεσσαλονικείς. Γι’ αυτό είναι καλύτερα να μιλάμε με έργα και όχι με λόγια. Στις 30 Νοεμβρίου του 2024, όπως εξήγγειλε σχετικά από την Θεσσαλονίκη ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, παραδίδεται αυτό το υπερσύγχρονο έργο, που ταλαιπώρησε τόσο πολύ την πόλη μας. Αυτή η Κυβέρνηση προχωρεί γρήγορα και αποφασιστικά, διορθώνει λάθη και παραλείψεις, και παράγει αποτελέσματα.
4) Σε μεγάλο πρόβλημα για την Θεσσαλονίκη έχει εξελιχθεί το κυκλοφοριακό. Βλέπετε φως στο τούνελ με το Μετρό και την επέκτασή του προς την Καλαμαριά ή θα χρειαστούν και άλλες παρεμβάσεις;
Μας ενδιαφέρει η Θεσσαλονίκη το φθινόπωρο να έχει καλύτερες κυκλοφοριακές συνθήκες και η καθημερινότητα για Θεσσαλονικείς και επισκέπτες να είναι πιο ανεκτή. Για το Μετρό δεν βλέπουμε μόνο… φως στο τούνελ, αλλά τον… τερματικό σταθμό, καθώς στις 30 Νοεμβρίου 2024 η βασική γραμμή θα δοθεί σε κοινή χρήση, όπως προαναφέρθηκε. Ταυτόχρονα ολοκληρώνεται μέσα στο 2025 και η επέκτασή του προς τον Καλαμαριά, ενώ προχωρεί και ο σχεδιασμός για την επέκτασή του στα δυτικά. Το συγκεκριμένο έργο θα είναι μέρος μιας νέας Θεσσαλονίκης.
5) Το Fly Over ταλαιπωρεί τους Θεσσαλονικείς. Εσείς έχετε λάβει σειρά επιπρόσθετων μέτρων για να λειανθούν τα προβλήματα. Που βρισκόμαστε σήμερα και τι προβλέπετε μέχρι το 2027 που θα ολοκληρωθεί το έργο;
Η Θεσσαλονίκη ζει υπό συνθήκες κυκλοφοριακού εμφράγματος, κυρίως, λόγω της κατασκευής του Fly Over και οφείλουμε να συντονίσουμε τις ενέργειές μας, ώστε να μειώσουμε την ταλαιπωρία.
Στις συνεδριάσεις του Συντονιστικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, το οποίο όπως αναφέρθηκε παραπάνω συνεδριάζει τακτικά κάθε 15 ημέρες, έχουν συζητηθεί μια σειρά από παρεμβάσεις που θα περιορίσουν τις επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό. Εκατοντάδες νέες θέσεις πρόσκαιρης στάθμευσης εντός της πόλης, αυστηρή ρύθμιση των φορτοεκφορτώσεων εμπορευμάτων μόνο στους ειδικά οριοθετημένους χώρους, συνεργασία του Ινστιτούτου Μεταφορών με την Google για “έξυπνες” λύσεις στα κινητά τηλέφωνα που θα βοηθούν από το φθινόπωρο τους Θεσσαλονικείς να γνωρίζουν σε πραγματικό χρόνο την κυκλοφοριακή κατάσταση στις βασικές οδικές αρτηρίες, παρεμβάσεις στην περιφερειακή οδό με γερανοφόρα οχήματα για την άμεση απομάκρυνση ακινητοποιημένων οχημάτων λόγω βλάβης και με αυτοκίνητα-βαν και μοτοσυκλέτες για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας και του οδοστρώματος, τοποθέτηση εύκαμπτων διαχωριστικών (πασαλάκια) σε κεντρικές οδικές αρτηρίες, ώστε να αποτρέπονται τα διπλοπαρκαρίσματα. Αυτά είναι ορισμένα από τα μέτρα που λαμβάνουμε.
6) Η συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι πάντα ψηλά στην ατζέντα της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Παρόλα αυτά υπάρχουν κριτικές από τη μεριά των Δημάρχων που ζητούν επιπλέον οικονομική ενίσχυση των ΟΤΑ. Το σχόλιό σας;
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. Γι’ αυτό, από το 2019 έως σήμερα, εξασφαλίζουμε συνεχώς οικονομικούς πόρους που διατίθενται σε τομείς που βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών. Στηρίζουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενισχύουμε τις Δημοτικές Αρχές, επενδύουμε στην αναπτυξιακή δυναμική τους και θωρακίζουμε θεσμικά τις αρμοδιότητές των Δήμων. Υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν. Για τον λόγο αυτόν έγινε πρόσφατα και μια μακρά σύσκεψη με τους Δημάρχους Κεντρικής Μακεδονίας με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Υπουργό Εσωτερικών Θεόδωρο Λιβάνιο, τον αρμόδιο Υφυπουργό Βασίλη Σπανάκη κι εμένα για διάφορα θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Το Υπουργείο Εσωτερικών βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με όλους τους Δημάρχους της χώρας. Πάντως, σίγουρα, διατίθενται πολύ περισσότεροι πόροι απ’ότι στο παρελθόν, σύμφωνα πάντοτε με τις δυνατότητες του κρατικού προϋπολογισμού.
7) Πως βλέπετε τη συνεργασία με τον Δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη και τον Δήμαρχο Ιγνάτιο Καϊτεζίδη και που υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω συνέργειες;
Με τον Πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και Δήμαρχο Πυλαίας-Χορτιάτη Ιγνάτιο Καϊτεζίδη μας συνδέει μια πολύ παλιά φιλική αλλά και συγγενική σχέση, που ξεκινά από την φάση των σπουδών μας, από τα χρόνια της δικηγορίας μας και συνεχίζεται έως σήμερα. Έχουμε αναπτύξει όλα αυτά τα χρόνια μια πολύ σταθερή, γόνιμη και δημιουργική συνεργασία. Ο διάλογος μεταξύ μας είναι ειλικρινής, βασισμένος στον αμοιβαίο σεβασμό και την στενή φιλία που μας δένει. Επιπλέον, μας ενώνει το κοινό όραμα να εργαστούμε εντατικά και από κοινού για το καλό της πόλης μας και της Μακεδονίας. Ο Ιγνάτιος Καϊτεζίδης είναι βαθύς γνώστης της Αυτοδιοίκησης, η εμπειρία του είναι τεράστια, το έργο που έχει παραχθεί επί των ημερών του είναι πολύτιμο και συνεργαζόμαστε εντατικά, όπως και με όλους τους υπόλοιπους Δημάρχους, για να δούμε τον τόπο μας να προοδεύει πιο γρήγορα, πιο αποφασιστικά, πιο τολμηρά.