Ο ΝΕΟΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ypes press002
ypes press002

Το νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ Μιχάλης Λιάπης, με στόχο την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης, την βελτίωση των  μετακινήσεων και της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων.
Τα μέτρα διαμορφώθηκαν μέσα από έναν ευρύ κύκλο διαλόγου με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς της πόλης και αποτελούν μια ολοκληρωμένη πρόταση για την καλύτερη συγκοινωνιακή λειτουργία της Θεσσαλονίκης.

Αναλυτικά περιλαμβάνονται :

Α. ΜΕΤΡΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

1. Αύξηση και εκσυγχρονισμός του στόλου λεωφορείων του Ο.Α.Σ.Θ., με την προμήθεια 70 νέων λεωφορείων και με αντικατάσταση κάθε λεωφορείου που ξεπερνά τα 12 έτη λειτουργίας με νέο, σύγχρονο και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας όχημα (π.χ. τύπου προδιαγραφών EURO III, EURO IV κ.λπ.). Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2007 το 80% του στόλου να έχει ηλικία κάτω των 5 ετών.
2. Αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών, με τη δημιουργία νέων λεωφορειακών συνδέσεων και ανασχεδιασμό υφιστάμενων για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Στο πλαίσιο αυτό, εντός του επόμενου εξαμήνου  προβλέπονται:

· Δημιουργία νέων λεωφορειακών γραμμών για τη σύνδεση προαστιακών περιοχών με το κέντρο της πόλης, καθώς και για την εξυπηρέτηση περιφερειακών γρήγορων (express) μετακινήσεων
· Δημιουργία λεωφορειακών γραμμών 24ωρης λειτουργίας για την εξυπηρέτηση του αεροδρομίου της πόλης (Σταθμός ΚΤΕΛ- Αεροδρόμιο)
· Δημιουργία «κάθετων» λεωφορειακών γραμμών, προς την παραλιακή ζώνη της πόλης
· Επεκτάσεις υφιστάμενων γραμμών για την εξυπηρέτηση σημαντικών πόλων έλξης μετακινήσεων (π.χ. Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και «Ζώνη Καινοτομίας» δυτικά και ανατολικά της πόλης αντίστοιχα)
· Ενίσχυση δρομολογίων των γραμμών που αντιμετωπίζουν προβλήματα καθυστερήσεων, με τη χρησιμοποίηση περισσοτέρων λεωφορείων
· Ενοποίηση επιλεγμένων λεωφορειακών γραμμών με κατάλληλη αναδιάρθρωση των στάσεων και των τερματικών σταθμών, με στόχο την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων και τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των επιβατών.
· Συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των οικισμών Ραχώνας και Αθύρων του Νομού Πέλλας

3. Αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής, για την ενίσχυση της χρήσης των Μ.Μ.Μ., που περιλαμβάνει:
· Δημιουργία ενιαίου εισιτηρίου, το οποίο θα κοστίζει 0,50€ και θα έχει χρονική διάρκεια 70 λεπτά της ώρας. Στο χρονικό διάστημα αυτό θα επιτρέπονται πολλαπλές μετεπιβιβάσεις από και προς οποιαδήποτε κατεύθυνση.

· Δημιουργία ημερήσιου εισιτηρίου, χρονικής διάρκειας 24 ωρών και εβδομαδιαίας κάρτας απεριορίστων διαδρομών

4. Δωρεάν εξυπηρέτηση των ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ) με τη λειτουργία 2 μικρών λεωφορείων, που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση ΑΜΕΑ. Τα λεωφορεία αυτά,  που είναι πλήρως εξοπλισμένα για τις ανάγκες μιας τέτοιας υπηρεσίας, εξυπηρετούν δωρεάν τους επιβάτες κατόπιν τηλεφωνικής κλήσης

5. Επέκταση του δικτύου λεωφορειολωρίδων, για την καλύτερη λειτουργία και αξιοπιστία των δρομολογίων των λεωφορειακών γραμμών. Πιο συγκεκριμένα οι λεωφορειολωρίδες επεκτείνονται στις οδούς:
· Εθνικής Αντίστασης (από την οδό Μεγ. Αλεξάνδρου μέχρι την οδό Αιγαίου – Δ. Καλαμαριάς)
· Βασιλίσσης Όλγας (από την οδό Αιγαίου μέχρι την οδό Θεμ. Σοφούλη)

6. Μέτρα διευκόλυνσης κυκλοφορίας αστικών λεωφορείων, για την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων και της αύξησης της αξιοπιστίας των δρομολογίων. Στο πλαίσιο αυτό:
· Διατίθεται άμεσα ειδική δύναμη της Τροχαίας για την αστυνόμευση του οδικού δικτύου διέλευσης λεωφορείων, σε δυο βάρδιες
· Αξιοποιούνται συστηματικά τα γερανοφόρα οχήματα της Τροχαίας για την απομάκρυνση των παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων που παρακωλύουν την κίνησης των λεωφορείων
· Σε συνεργασία με τους Δήμους ενισχύεται και βελτιώνεται η οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση που αφορά στην κίνηση των λεωφορείων
· Υλοποιείται πρόγραμμα προμήθειας και εγκατάστασης 5 νέων καμερών παρακολούθησης και φωτογράφησης και αναβάθμισης της λειτουργίας των υφιστάμενων καμερών για τον εντοπισμό των οχημάτων που κινούνται και σταθμεύουν στις λεωφορειολωρίδες.

7. Αξιοποίηση των εφαρμογών της τηλεματικής, για την καλύτερη διαχείριση του στόλου των λεωφορείων και την ενημέρωση των επιβατών. Στο πλαίσιο αυτό:
· Υλοποιείται πρόγραμμα εξοπλισμού του κέντρου ελέγχου του Ο.Α.Σ.Θ., με την προμήθεια συστημάτων παρακολούθησης και διαχείρισης της κυκλοφορίας, μέσα στους επόμενους δύο μήνες. 

· Εγκαθίσταται σύστημα τηλεματικής για τον εντοπισμό και διαχείριση της κυκλοφορίας των λεωφορείων του Ο.Α.Σ.Θ., καθώς και σύστημα πληροφόρησης των επιβατών εντός των λεωφορείων και σε 200 στάσεις κατά μήκος των κεντρικών οδικών αρτηριών και σε επιλεγμένες περιφερειακές και κεντρικές στάσεις

8. Συμπληρωματικά μέτρα και έργα
· Εκπόνηση ειδικής μελέτης με ευθύνη ΣΑΣΘ με στόχο την υλοποίηση και εφαρμογή ενός συστήματος παρακολούθησης δεικτών αξιολόγησης του παραγόμενου έργου του Ο.Α.Σ.Θ.
· Λειτουργική αναβάθμιση του Κέντρου Ρύθμισης Κυκλοφορίας του Ο.Α.Σ.Θ., με στόχο την παρακολούθηση της δρομολόγησης σε πραγματικό χρόνο και την αποτελεσματική αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών και διαχείριση της ζήτησης του επιβατικού κοινού
· Διατήρηση και αναβάθμιση της ιστοσελίδας που διατηρεί ο Ο.Α.Σ.Θ. στο διαδίκτυο, καθώς και δημιουργία ιστοσελίδας του Σ.Α.Σ.Θ. για την παροχή πληροφοριών και την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών
· Λειτουργική αναβάθμιση της υπηρεσίας παροχής πληροφοριών μέσω του Πληροφοριακού Κέντρου του ΟΑΣΘ (185) για όλες τις ημέρες της εβδομάδας
· Παραγωγή έντυπου ενημερωτικού υλικού, που θα διατίθεται σε αφετηρίες – τέρματα, στάσεις και εντός των λεωφορείων, για την καλύτερη ενημέρωση του επιβατικού κοινού.

Β. ΜΕΤΡΑ ΜΕΣΟ-ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Ενδοδιαδημοτικές- Διαδημοτικές Συγκοινωνίες

Προώθηση λειτουργίας δημοτικών και διαδημοτικών λεωφορειακών γραμμών από τους ΟΤΑ για την κάλυψη τοπικών αναγκών και τη σύνδεση με το κεντρικό δίκτυο του Ο.Α.Σ.Θ. Στο πλαίσιο αυτό θα δοθούν κίνητρα για την εκπόνηση των σχετικών συγκοινωνιακών μελετών από τον Σ.Α.Σ.Θ. ο οποίος και θα καθορίζει τον σχεδιασμό και τους όρους λειτουργίας (δρομολόγια, συχνότητες, κ,λ.π.) των δημοτικών ή διαδημοτικών γραμμών, ώστε να εξασφαλίζεται η τροφοδοτική και συμπληρωματική λειτουργία τους προς τις γραμμές του Ο.Α.Σ.Θ.

Κλιμακωτό ωράριο έναρξης  εργασιών

Για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας και την αποφυγή κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά της ώρες αιχμής, προωθείται σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους φορείς η θέσπιση κλιμακωτού ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων και των Δημόσιων Υπηρεσιών της πόλης.

Στάθμευση

· Ενισχύεται και βελτιώνεται το μέτρο της ελεγχόμενης βραχυχρόνιας στάθμευσης στο κέντρο της πόλης με τη δημιουργία «κάρτας μόνιμου κατοίκου» για τη διευκόλυνση όσων κατοικούν στην περιοχή που περικλείεται από τους δρόμους Αγγελάκη – Εθνικής Αμύνης – Ολύμπου – Καραολή Δημητρίου – Εγνατία – Ίωνος Δραγούμη. Εξασφαλίζεται επαρκής αριθμός θέσεων στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους.
· Στελεχώνεται η Δημοτική Αστυνομία των Δ. Θεσσαλονίκης και Δ. Ευόσμου με 125 επιπλέον άτομα για την εντατική και  συστηματική αστυνόμευση του μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης σε ολόκληρη την περιοχή εφαρμογής του.
· Δημιουργούνται νέοι χώροι στάθμευσης εκτός οδού για την καλύτερη εξυπηρέτηση περιοχών αυξημένης ζήτησης. Πιο συγκεκριμένα προωθούνται:
o Η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης στο Δημοτικό Μέγαρο (1000 θέσεων)
o Η κατασκευή δύο χώρων στάθμευσης στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο και στην περιοχή του Μεγάρου Μουσικής (1100 θέσεων συνολικά)
o Η κατασκευή χώρου στάθμευσης (1100 θέσεων) στην Πλ. Χημείου, στην αλάνα της Τούμπας (500 θέσεων) και σε δύο ακόμη χώρους (Παπακυριαζή-Θερμοπυλών και Σουλιώτη-Μ. Αλεξάνδρου – 650 συνολικά θέσεων)

Μετρό Θεσσαλονίκης

Έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για το διαγωνισμό ανάθεσης του έργου και αναμένεται κήρυξη αναδόχου μέσα στο 2005. Μετά την ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούνται ημερησίως περισσότερες από 220.000 μετακινήσεις. Με την έναρξη λειτουργίας του ΜΕΤΡΟ ο Ο.Α.Σ.Θ. εξασφαλίζει τις απαραίτητες προσαρμογές στα δρομολόγια των λεωφορείων για υποστηρικτική και τροφοδοτική λειτουργία τους από και προς τους σταθμούς ΜΕΤΡΟ.

Προαστιακός Σιδηρόδρομος

Η λειτουργία προαστιακού σιδηροδρόμου στην περιοχή της Θεσσαλονίκης αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης των πολιτών και να διευκολύνει την πρόσβαση σε περιοχές εκτός των ορίων της πόλης.
Πιο συγκεκριμένα, προωθείται ο εκσυγχρονισμός των σταθμών και η προμήθεια νέου τροχαίου υλικού, σε πρώτη φάση για τις συνδέσεις από Θεσσαλονίκη προς:
· Βέροια – Νάουσα – Έδεσσα
· Φιλαδέλφεια  – Κιλκίς
· Αγχίαλο – Πολύκαστρο
με στόχο την αύξηση του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών και την τόνωση της  λειτουργίας των συνδέσεων αυτών. Για τις παραπάνω συνδέσεις προβλέπονται δρομολόγια ανά μία ώρα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας (5:00 – 23:00) με μέγιστες ταχύτητες τραίνων της τάξης των 160 χλμ/ώρα.
Σε δεύτερη φάση προωθείται η ανάπτυξη των συνδέσεων του προαστιακού σιδηροδρόμου από Θεσσαλονίκη προς:
· Κοζάνη/ Φλώρινα
· Ροδόπολη – Σέρρες
· Κατερίνη – Τέμπη – Λάρισα

Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης

Ολοκληρώνονται οι απαραίτητες μελέτες για την οριστική δημοπράτηση του έργου που αφορά στη λειτουργία σύγχρονης θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας η οποία θα συνδέει το κέντρο της πόλης με τα ανατολικά παράλια και προβλέπεται να υλοποιηθεί με το σύστημα της παραχώρησης. Προβλέπεται ικανοποιητικός αριθμός στάσεων ανατολικά του Θερμαϊκού, με συχνότητες δρομολογίων που κατά μέσο όρο δεν θα ξεπερνούν τα 20 λεπτά. Το συνολικό κόστος της επένδυσης υπολογίζεται στα 45 εκ. Ευρώ (σύγχρονα σκάφη, μικρά λιμενικά και χώροι υποδομής)..

ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης

Προωθείται ο επανασχεδιασμός των υπεραστικών γραμμών ΚΤΕΛ, ώστε το νέο δίκτυο να αποτελεί λειτουργική συνέχεια του δικτύου της αστικής συγκοινωνίας. Για το σκοπό αυτό μελετάται η πρόταση για την κατασκευή σταθμού μετεπιβίβασης στο Δήμο Λαγκαδά, όπου οι επιβάτες θα μετεπιβιβάζονται σε γραμμές άμεσης σύνδεσης με το κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Κατά την παρουσίαση των μέτρων στη Θεσσαλονίκη ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών ευχαρίστησε θερμά όλους τους φορείς που συνεργάσθηκαν για την διαμόρφωση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη:  
Το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, τον Οργανισμό Θεσσαλονίκης, τον Ο.Α.Σ.Θ., τη Νομαρχία, το Δήμο Θεσσαλονίκης, την ΤΕΔΚ Ν. Θεσσαλονίκης, τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, επιστημονικούς φορείς (ΤΕΕ/ΤΚΜ, Σ.Ε.Σ.), την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τους εργαζόμενους (Ε.Κ.Θ., Ε.Ε.Α.Σ.Θ.), επιστημονικά ινστιτούτα, επαγγελματικά σωματεία και συνδέσμους επαγγελματιών (ΣΕΣΜΕ, επιμελητήρια, συνδέσμους, συνδέσμους και ιδιοκτήτες τουριστικών και σχολικών λεωφορείων κ.ά.), και φορείς «αυτοκίνησης».

Ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μιχάλης Λιάπης τόνισε ότι:

«Σήμερα ανακοινώσαμε τα μέτρα για το νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Θεσσαλονίκης. Έγινε μια συστηματική προσπάθεια, με ανοικτό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με κατάθεση πολλών προτάσεων, αλλά και με βαθιά γνώση του τι συμβαίνει σε άλλες μεγαλουπόλεις της Ευρώπης.

Καταλήξαμε λοιπόν στα σημερινά μέτρα που αποτελούν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αξιόπιστη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών.

Για μας όμως δεν είναι παρά η αρχή.  Θα συνεχίσουμε τη βελτίωση του δικτύου και με μεσοπρόθεσμες προτάσεις που θα στοχεύουν στην περαιτέρω αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, σε περαιτέρω βελτίωση της καθημερινότητας. Θέλουμε μια πόλη πιο ανθρώπινη. Θέλουμε συγκοινωνίες πιο αξιόπιστες και πιο πυκνές». 

Προηγούμενο άρθροΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2005
Επόμενο άρθροΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ 50 ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2005 ΣΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟ