ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΛΑΝΤΖΗ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ “ECONOMY & POLITICS”

1485306133
1485306133

Κύριε Υπουργέ, η Θεσσαλονίκη επί σειρά ετών αισθανόταν αδικημένη σε ότι αφορά τα μεγάλα έργα υποδομής που είχε ανάγκη. Σήμερα αυτό έχει αλλάξει;
Για  πρώτη φορά μετά από δεκαετίες υποσχέσεων χωρίς αντίκρισμα, η απάντηση στο ερώτημά σας, είναι ορατή. Τα εργοτάξια του μετρό υπάρχουν και οι πρόδρομες εργασίες προχωρούν. Μέσα στο 2007, το φθινόπωρο πιθανότατα, θα πιάσει δουλειά και ο μετροπόντικας. Οι εργασίες στο αεροδρόμιο για την επέκταση του αεροδιαδρόμου και την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, που θα μετατρέψουν τον αερολιμένα «Μακεδονία» σε έναν πραγματικό  κόμβο διεθνών προδιαγραφών βρίσκονται σε εξέλιξη. Η σύμβαση για την  υποθαλάσσια οδική αρτηρία είναι πλέον γεγονός και το έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, ενώ και η επέκταση της 6ης προβλήτας στο λιμάνι, βρίσκεται πολύ κοντά στην έναρξη. Ακόμη και η ενίσχυση του ρόλου του Υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης, αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση αυτή, ενδιαφέρεται ουσιαστικά για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα στο σύνολό της και όχι μόνο θεωρητικά. Οι Θεσσαλονικείς, ξέρουν να ξεχωρίζουν τη συνέπεια του σήμερα, από την αναξιοπιστία του χθες.

Συχνά πυκνά γίνεται λόγος για τη «μητρόπολη» ή την «οικονομική καρδιά» των Βαλκανίων. Πιστεύετε ότι η Θεσσαλονίκη ανταποκρίνεται πράγματι σε αυτούς τους ρόλους;

Πιστεύω ότι η Θεσσαλονίκη έχασε πολλές ευκαιρίες και πολύ χρόνο, αναγκασμένη να αρκείται σε «ταμπέλες» και γενναιόδωρους μεν προσδιορισμούς, αλλά με μια γενναιοδωρία που περιοριζόταν σε ευχολόγια και επαναλαμβανόμενες υποσχέσεις. Σήμερα καταβάλλεται μια ουσιαστική προσπάθεια, τόσο με τα έργα υποδομής που εξελίσσονται, όσο και τη δρομολόγηση της Ζώνης Καινοτομίας και με τα κίνητρα μέσω του αναπτυξιακού νόμου, να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, που θα την κάνουν πραγματική Μητρόπολη της Ν.Α. Ευρώπης.  Στην ίδια κατεύθυνση λειτουργεί και η αναβάθμιση του ιδίου του Υπουργείου Μακεδονίας  – Θράκης που προανέφερα, το οποίο εκτός της ενεργού συμμετοχής στην άσκηση αναπτυξιακών πολιτικών στη Βόρεια Ελλάδα, έχει αποκτήσει ρόλο και εκτός συνόρων. Τόσο με τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, με εταίρους από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε., όσο και με την ανάπτυξη του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος που θα ενισχύσει την έγκυρη και ταχεία ενημέρωση των επίδοξων επενδυτών, για τις ευκαιρίες στη Μακεδονία και στη Θράκη, αλλά και ευρύτερα στην βαλκανική ενδοχώρα.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα πάνω στα οποία μπορεί να βασιστεί η οικονομική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης;

Δεν αρκούμαστε στα «παραδοσιακά» συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως η γεωγραφική θέση επάνω σε ενεργειακούς άξονες και επάνω σε οδικούς και θαλάσσιους δρόμους μεταφορών, ή ακόμη και η πολυπολιτισμική ιστορία της Θεσσαλονίκης. Δημιουργούμε νέα. Εμπλουτίζουμε και ενισχύουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Η Ζώνη Καινοτομίας, η σύσταση της οποίας έχει δρομολογηθεί με την ενεργό σύμπραξη του Υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης, συνιστά το μεγαλύτερο αναπτυξιακό εγχείρημα των τελευταίων δεκαετιών για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Ενισχύει τις δυνατότητες ανάπτυξης, βάζοντας τη Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια στην πρωτοπορία της έρευνας και των νέων τεχνολογιών. Αλλά και γενικότερα. Η απόφαση της κυβέρνησης, να στρέψει το βάρος της αναπτυξιακής πολιτικής της στην περιφέρεια, αποτελεί για τη Θεσσαλονίκη εγγύηση της δικής της αναπτυξιακής προοπτικής, ως ηγέτιδα – πόλη μιας συνολικά αναπτυσσόμενης και εξελισσόμενης Βόρειας Ελλάδας.

Ποια είναι τα σχέδια που υπάρχουν για την περαιτέρω αξιοποίηση του λιμανιού και την ανάπτυξη υπηρεσιών logistics στην ευρύτερη περιοχή;

Η επέκταση της 6ης προβλήτας συνδέεται με ένα ακόμη έργο που αφορά τη δημιουργία κέντρου logistics. Στα “χέρια” του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης ξέρω πως βρίσκεται ήδη η μελέτη βιωσιμότητας, που εκπονήθηκε για τη δημιουργία κέντρου logistics, σε έκταση περίπου 90-100 στρεμμάτων στη βάση της 6ης προβλήτας. Το κέντρο logistics του ΟΛΘ, ενδέχεται να αποτελέσει μελλοντικά μέρος του Εμπορευματικού Κέντρου, που αναμένεται να οικοδομηθεί στη Θεσσαλονίκη, από κοινού με τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος σε κοντινή έκταση, 600 στρεμμάτων, του πρώην στρατοπέδου Γκόνου.

Συνολικά η Βόρεια Ελλάδα εμφανίζεται όσο εξωστρεφής θα μπορούσε να είναι; Πως μπορεί να στηριχθεί περισσότερο η εξωστρέφεια των βορειοελλαδικών επιχειρήσεων; 


Η εξωστρέφεια είναι στοιχείο που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα μιας οικονομίας. Οι ελληνικές εξαγωγές ήδη παρουσιάζουν εντυπωσιακά αυξητικές επιδόσεις τα τελευταία χρόνια. κατέχουν τις ανάγκες που δημιουργεί ο διεθνής ανταγωνισμός, επισημαίνουν την ανάγκη της στροφής της ελληνικής οικονομίας προς την παραγωγή προϊόντων με βασικό κριτήριο την ποιότητα. Το πρόβλημα των προηγούμενων κυβερνήσεων, είναι ότι δεν φρόντισαν να καταστήσουν την ποιότητα συλλογικό στόχο με αντίστοιχες πρωτοβουλίες. Αν προσέξετε, το σύνολο του μεταρρυθμιστικού έργου αυτής της κυβέρνησης, έχει έναν κοινό παρονομαστή. Την ποιότητα σε κάθε τομέα. Στόχος είναι η καλύτερη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στις τηλεπικοινωνίες, η καλύτερη ποιότητα στα αγροτικά προϊόντα, η καλύτερη ποιότητα των πανεπιστημίων, η καλύτερη ποιότητα στην εξυπηρέτηση των πολιτών, η καλύτερη ποιότητα των υπηρεσιών υγείας. Στόχος είναι η ποιότητα που καθιστά τη χώρα ανταγωνιστική συνολικά και ειδικά σε κάθε τομέα.  Και μιλάμε και για εξωστρέφεια σε όλους αυτούς τους τομείς. Γιατί μας ενδιαφέρει η αγορά ακινήτων για παράδειγμα να προσελκύσει αγοραστές από το εξωτερικό, γιατί μας ενδιαφέρει να έχουμε Πανεπιστήμια που θα προσελκύουν φοιτητές από το εξωτερικό, γιατί μας ενδιαφέρει τα προϊόντα μας να προωθούνται με επιτυχία εκτός συνόρων. Μιλάμε για προϊόντα υψηλής οργανικής αξίας. Μα η Βόρεια Ελλάδα είναι γεμάτη από αυτά. Το θέμα είναι πως αυτά τα προϊόντα, θα τα συνοδεύσουμε με τέτοια ποιοτικά χαρακτηριστικά ακόμα και στην παρουσίασή τους, ώστε να τα καταστήσουμε ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές.

Υπάρχουν περιοχές στη Β. Ελλάδα που έχουν πληγεί αισθητά από τη μετεγκατάσταση επιχειρήσεων σε γειτονικές βαλκανικές χώρες. Υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο ανάπτυξης γι αυτές τις περιοχές;

Ο δρόμος  των μεταρρυθμίσεων στον οποίο βαδίζουμε από την αρχή της νέας διακυβέρνησης, είναι αυτός που συμβάλει και στην ανατροπή αυτού του κλίματος. Οδηγώντας τη χώρα μας στην πραγματική ανάπτυξη, θα δούμε να καρπώνονται τα αποτελέσματα οι πολίτες. Ήδη, στη Μακεδονία και τη Θράκη η απορροφητικότητα των έργων του Γ´ΚΠΣ είναι πρωτόγνωρη τα τελευταία δύο χρόνια. Στόχος μας είναι να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ και θα το πετύχουμε. Είμαστε έτοιμοι, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και τους εκπροσώπους τους, να καταθέσουμε τις προτάσεις μας για ένταξη νέων έργων στο Δ´ΚΠΣ. Στο Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης καταρτίσαμε το Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης, που συνδυάζοντας όλες τις ευκαιρίες εκμετάλλευσης πόρων, από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Ενωση, καθορίζει την πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε για να καταστήσουμε ανταγωνιστική τη Βόρεια Ελλάδα και ελκυστική για επενδύσεις. Οι προοπτικές που ανοίγονται μέσω της Καινοτομίας και των αναπτυξιακών κινήτρων, εξασφαλίζουν ένα μέλλον ανθηρό για την επιχειρηματικότητα, ένα μέλλον με λιγότερη ανεργία και περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης για όλους.

Τι σημαίνει για τη Β. Ελλάδα η ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ε.Ε;

Η ελληνική οικονομία, η οποία χαρακτηρίζεται από υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αναμένεται τα επόμενα χρόνια να τεθεί ενώπιον νέων προκλήσεων, καθώς, όχι μόνο η ένταξη  της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην ευρωπαϊκή οικογένεια, αλλά και η ευρωπαϊκή πορεία των άλλων χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης δημιουργούν νέες συνθήκες, αλλά και ένα κλίμα ασφάλειας που αναμφισβήτητα επηρεάζει τις συναλλαγές. Εννοώ, ότι η άλλοτε χωρισμένη σε δύο στρατόπεδα Ευρώπη, ενοποιείται ουσιαστικά, προχωρώντας σε νέους δρόμους ανάπτυξης μέσω της συνεργασίας και του αλληλοσεβασμού. Η ενσωμάτωση της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενισχύει την πορεία αυτή, αλλά ενισχύει ταυτόχρονα και τον ανταγωνισμό. Έναν ανταγωνισμό που αποτελεί κίνητρο βελτίωσης για κάθε κράτος-μέλος, κίνητρο για προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις, με αναπτυξιακές πολιτικές από πλευράς κεντρικής εξουσίας, αλλά και με οξυδερκείς πρωτοβουλίες του ιδιωτικού τομέα. Στο πλαίσιο της εκμετάλλευσης των ευκαιριών αυτών και λόγω της εγγύτητας στη Βουλγαρία, θεωρώ ότι η Βόρεια Ελλάδα έχει προνομιακή προοπτική και ιδιαίτερα η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες του Υπουργείου σας ενόψει της υλοποίησης του Δ ΚΠΣ;

Όπως προανέφερα, ως Υπουργείο, έχουμε ήδη εκπονήσει το Στρατηγικό Σχεδίο Ανάπτυξης Μακεδονίας και Θράκης 2007 –2013 με στόχο να καταστεί η Βόρεια Ελλάδα ανταγωνιστικός παραγωγικός προμαχώνας της χώρας, πλατφόρμα συνεργασίας προς τις βαλκανικές, παρευξείνιες και ασιατικές χώρες, αλλά και πρότυπο διαπεριφερειακής δικτύωσης και συνεργασίας, διοικητικής και αναπτυξιακής. Οι άξονες δράσης που προβλέπονται από το Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης Μακεδονίας και Θράκης 2007-2013, αποσκοπούν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των τριών τομέων της οικονομίας (γεωργία, μεταποίηση, υπηρεσίες) και στην αύξηση της ελκυστικότητας της Βόρειας Ελλάδας, για άμεσες ξένες επενδύσεις. Στοχεύουν επίσης στην ενίσχυση της εξωστρέφειας του παραγωγικού της συστήματος και κυρίως στην αξιοποίηση της θέσης της στο Βαλκανικό χώρο και σε σχέση με τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας και της Ανατολικής Μεσογείου. Τέλος, επιζητούμε μέσω της υλοποίησης ενός τέτοιου σχεδίου, την ισόρροπη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, για μείωση των ανισοτήτων και μεγαλύτερη συμμετοχή όλων στα αποτελέσματα της ανάπτυξης. Τα μέσα για την επίτευξη όλων αυτών, θα είναι η αποδοτική συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, η αξιοποίηση εθνικών πόρων και δυνατοτήτων, και, φυσικά, η αξιοποίηση των πόρων του Δ´ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.

Βρίσκετε κατανόηση και ανταπόκριση από συναδέλφους σας υπουργούς όταν βάζετε ζητήματα που αφορούν την ανάπτυξη της Μακεδονίας και της Θράκης;

Έχω άψογη συνεργασία με τους συναδέλφους υπουργούς, οι οποίοι άλλωστε έχουν αποδείξει με τις τακτικές επισκέψεις τους στη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα στη Βόρεια Ελλάδα, πως το ενδιαφέρον αυτής της κυβέρνησης για την ελληνική περιφέρεια και ιδιαίτερα για την Μακεδονία και τη Θράκη, δεν είναι κάτι το φιλολογικό, αλλά κάτι το απτό, το αποτελεσματικό και το διαρκές. Εμείς ως υπουργείο, επιδιώκουμε να δίνουμε λύσεις όπου μπορούμε, απ` ευθείας. Όταν απαιτείται συνδρομή άλλου υπουργού, για να δοθούν οι αρμόζουσες λύσεις στο πλαίσιο του εφικτού πάντα, η συνεργασία είναι δεδομένη.

Πως αξιολογείτε τις μέχρι σήμερα επιδόσεις της κυβέρνησης σε θέματα που σχετίζονται με την καθημερινότητα των συμπολιτών σας;

Κυρίαρχος και απαρέγκλιτος στόχος δεν μπορεί να είναι άλλος από το «συμφέρον» του πολίτη. Ο κάθε σχεδιασμός, το κάθε έργο δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν υπάρχει η αυταπόδεικτη σχέση της ωφέλειας προς τον πολίτη. Ωφέλεια, είτε άμεση στη βελτίωση της καθημερινότητας, είτε μακροπρόθεσμη στη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος. Αυτή η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι νοιάζεται και πολεμά τα προβλήματα της καθημερινότητας. Επιδιώκει την τόνωση του ανταγωνισμού που όταν λειτουργεί σωστά, γίνεται ανάχωμα στην ακρίβεια. Επιδιώκει την καταπολέμηση της διαφθοράς, απ` όπου και αν προέρχεται, μιας διαφθοράς που συχνά έχει αρνητικές επιπτώσεις στην καθημερινότητα των πολιτών. Αγωνίζεται για την πάταξη της γραφειοκρατίας και το κάνει αποτελεσματικά, έχοντας ήδη περιορίσει κατά πολύ τους χρόνους εξυπηρέτησης των πολιτών σε αρκετές συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Το έργο αξιολογείται θετικά και δεν σταματά. Συνεχίζεται. Και σημασία έχει, ότι το αξιολογούν θετικά οι πολίτες. Όχι μόνο το έργο που βλέπουν να γίνεται, αλλά και την προσήλωση της κυβέρνησης στη συνέχιση της προσπάθειας.


Πιστεύετε ότι έχουμε μπει σε προεκλογική περίοδο;

Στη φαντασία ορισμένων ναι! Επειδή ο Γιώργος Παπανδρέου χρησιμοποιεί το  φόβητρο των εκλογών για να χαλιναγωγήσει τα εσωκομματικά του αντάρτικα, δεν σημαίνει ότι θα παρασυρθούμε εκτός της πορείας που έχουμε χαράξει, με πρώτον τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή. Και η πορεία αυτή, περιλαμβάνει έργο, περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις, περιλαμβάνει τις ευθύνες που μας ανέθεσε ο ελληνικός λαός. Σε προεκλογική περίοδο βρίσκεται το ΠΑΣΟΚ μόνο του και δεν το ακολουθεί κανείς, στην λεωφόρο της ήττας που έχει επιλέξει…

Που θα κριθούν κατά γνώμη σας οι εκλογές;

Οι εκλογές όταν γίνουν, θα κριθούν από την πολιτική συνέπεια που επιδεικνύεται, από κάθε πλευρά. Την πολιτική συνέπεια βαθμολογούν οι πολίτες, που εκφράζουν σταθερά την εμπιστοσύνη τους στον Καραμανλή και στη νέα διακυβέρνηση, σε κάθε δημοσκόπηση. Δεν εφησυχάζουμε. Εργαζόμαστε για να αποδεικνύουμε την πολιτική συνέπεια κάθε μέρα, μέσα από το έργο που παράγουμε. Μέσα από την αποτελεσματικότητά μας. Η πολιτική συνέπεια εφαρμόζεται από αυτή την κυβέρνηση στην πράξη. Και αυτό ο λαός το αντιλαμβάνεται.


Ποιο είναι το υπουργικό χαρτοφυλάκιο στο οποίο θα θέλατε να δοκιμάσετε τις ικανότητές σας και τις αντοχές σας;

Ο πολιτικός που ενδιαφέρεται να προσφέρει, μπορεί να το κάνει από κάθε μετερίζι. Είμαστε στρατευμένοι στη μάχη που δίνει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να αλλάξει τη χώρα. Στην μάχη αυτή, δεν επιλέγουμε ταμπούρι. Το επιλέγει ο στρατηγός για μας. Και στρατηγός είναι ο Καραμανλής. Εμείς είμαστε απλοί λοχαγοί. Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στον πρωθυπουργό, ότι ξέρει πολύ καλά όλους τους συνεργάτες του, ξέρει τις ικανότητες και τις γνώσεις του καθ` ενός ξεχωριστά και ξέρει που να τοποθετήσει κάθε στέλεχος και κάθε βουλευτή ή υπουργό, ώστε να αντλήσει από αυτόν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα!


 Ποιο είναι το όραμά σας για την ιδιαίτερη πατρίδα σας, την Καβάλα;

Ποτέ δεν σταματάω να ονειρεύομαι και να προσπαθώ για την πρόοδο της Καβάλας και των συμπολιτών μου, που με τιμούν με την αγάπη τους και την εμπιστοσύνη τους, επιλέγοντάς με, όλα αυτά τα χρόνια, για να τους εκπροσωπώ στο Κοινοβούλιο. Η Καβάλα ήταν πάντα μια πόλη ανοιχτών οριζόντων και με κοσμοπολίτικο χαρακτήρα, σε έναν νομό που στην πορεία των δεκαετιών αναπτύχθηκε, όχι πάντα χωρίς προβλήματα, όχι πάντα με τον απαιτούμενο ρυθμό, καθώς βίωσε μεγάλες περιόδους αδιαφορίας από  την κεντρική εξουσία, όπως και το σύνολο της Βόρειας Ελλάδας. Το όραμά μου, περιλαμβάνει μια Καβάλα, σε τροχιά ανάπτυξης, με αξιοποίηση του λιμανιού της, με αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού. Με νέες επενδύσεις, περισσότερο τουρισμό και ευημερία των πολιτών της.


Προηγούμενο άρθροΔΗΛΩΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΛΑΝΤΖΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΙΚΡΑΣ
Επόμενο άρθροΑΡΘΡΟ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΛΑΝΤΖΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ‘ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ’ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ