1. Εδώ και χρόνια ακούμε για την αναγκαιότητα εφαρμογής ενός Στρατηγικού Σχεδίου Βιώσιμης Ανάπτυξης στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα επιδιώκει την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής σε συνδυασμό με την κοινωνική συνοχή και την προστασία του περιβάλλοντος. Τι πιστεύετε ότι απαιτείται για την εφαρμογή αυτού του στρατηγικού σχεδίου και πως μπορεί η εφαρμογή αυτή να είναι εγγυημένη;
Καταρχήν, επί πολλά χρόνια ακούγαμε για Θεσσαλονίκη με μητροπολιτικό χαρακτήρα στα Βαλκάνια, χωρίς να γίνεται τίποτα ουσιαστικό, ώστε η πράξη να ακολουθήσει την θεωρία. Τα τελευταία χρόνια μόνο, χάρη στη συνέπεια της Κυβέρνησης της Ν.Δ. και του Κώστα Καραμανλή, είδαμε τα έργα να είναι πλέον ακόλουθα των λόγων και τα μεγάλα έργα υποδομής που έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη να μπαίνουν σε φάση υλοποίησης. Τα έργα συνεχίζονται και προστίθενται και νέα, παράλληλα με θεσμικές παρεμβάσεις που αναδεικνύουν την ακτινοβολία της πόλης και τις δυνατότητές της να διαδραματίσει ρόλο επικέντρου οικονομικών, πολιτιστικών και επιστημονικών διεργασιών, όχι μόνο στα Βαλκάνια, αλλά σε μια ευρύτερη περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου. Συνεπώς έχουν τεθεί οι βάσεις και ήδη έχει ξεκινήσει μια αναπτυξιακή πορεία με συγκεκριμένη στρατηγική, προσανατολισμένη στη Γνώση, την Έρευνα, την Καινοτομία, το Εμπόριο και την Ενέργεια, πάντα με σεβασμό στο περιβάλλον, για το οποίο άλλωστε, το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης μεριμνά μέσα από τις δικές του οργανωτικές δομές, με τη Διεύθυνση Προστασίας και Ανάδειξης του Θερμαϊκού Κόλπου. Αυτό που απαιτείται πλέον, όσο ποτέ, είναι η συνεργασία. Συνεργασία όλων των αρχών, των φορέων και των δυνάμεων της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να ενισχυθούν και αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα νέα «εργαλεία» και οι νέες δυνατότητες που αποκτά η πόλη. Αυτή τη συνεργασία, πρέπει να την εγγυηθεί ο κάθε ένας από την πλευρά του, με την καθημερινή πρακτική του. Αυτό το πνεύμα επιθυμώ να προάγω κι εγώ, από τη θέση στην οποία βρίσκομαι. Και γι
αυτό επιδιώκω τη στενή συνεργασία με όλους, ώστε το Υπουργείο να ενισχύσει υλικά και με τον θεσμικό του ρόλο, όπου χρειάζεται και δύναται, αλλά και να λειτουργήσει, αν προτιμάτε, ως άξονας ενίσχυσης της συνεργασίας των δυνάμεων της ίδιας της Θεσσαλονίκης.
2. Η έλλειψη υποδομών και χώρων πρασίνου, η αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση, η απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου διαχείρισης των απορριμμάτων και το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αποτελούν βασικά ζητήματα που δυσχεραίνουν την εξέλιξη της Θεσσαλονίκης σε διεθνές κέντρο της Ν.Α. Ευρώπης. Τι θεωρείτε πως απαιτείται για να μπορέσει η Θεσσαλονίκη να διαδραματίσει στην ουσία αυτόν το ρόλο; Πώς θα κατορθώσει να εξελιχθεί σε ισχυρό πόλο περιφερειακής ανάπτυξης;
Για τις υποδομές, ήδη ανέφερα τι συμβαίνει. Αλλά το βλέπει και κάθε καλόπιστος παρατηρητής. Η κατασκευή του μετρό ξεκίνησε. Τα έργα στο αεροδρόμιο και το λιμάνι προχωρούν. Η υποθαλάσσια οδική αρτηρία βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης. Σχεδιάζεται ήδη η κατασκευή προαστιακού σιδηρόδρομου. Μεγάλα οδικά έργα εξελίσσονται και ολοκληρώνονται περιφερειακά της Θεσσαλονίκης και ιδιαίτερα η Εγνατία Οδός που ενισχύει τον κομβικό χαρακτήρα της πόλης. Για το θέμα των απορριμμάτων και της ρύπανσης γενικότερα, βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλη παρέμβαση για το νέο ΧΥΤΑ του νομού, ενώ τόσο οι φορείς της Αυτοδιοίκησης όσο και ο Σύνδεσμος ΟΤΑ Μείζονος Θεσσαλονίκης, εκτιμώ ότι κάνουν μια αξιόλογη προσπάθεια που αποδίδει καρπούς για την ευαισθητοποίηση του κοινού στο θέμα της ανακύκλωσης και της σωστής διαχείρισης των απορριμμάτων. Από την πλευρά μας, ως Υπουργείο, πήραμε πρωτοβουλία να καταγράψουμε την κατάσταση στη θάλασσα της πόλης, στον Θερμαϊκό, να καταγράψουμε τις πηγές ρύπανσης σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ελέγχου Ρύπανσης του Περιβάλλοντος του ΑΠΘ και να καταλήξουμε σε συγκεκριμένα μέτρα που θα ληφθούν για να αντιμετωπιστεί ριζικά το πρόβλημα. Η ατμοσφαιρική ρύπανση, που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό και με το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, αποτελούν τομείς για τους οποίους σε συνεργασία με τους υπόλοιπους συναρμόδιους φορείς, τοπικούς και κρατικούς, θα ληφθούν μέτρα ανακούφισης, μέχρι την ολοκλήρωση των μεγάλων συγκοινωνιακού χαρακτήρα έργων. Το σίγουρο είναι πως αυτά που εμπόδιζαν την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, δεν ήταν τόσο αυτά τα θέματα, όσο η έλλειψη πολιτικής βούλησης και η δράση, με αναπτυξιακό όραμα. Πλέον υπάρχει και η βούληση και το όραμα, όπως σας το περιέγραψα νωρίτερα, για τη Γνώση, την Καινοτομία, την Ενέργεια. Και βέβαια είναι ορατή και η δράση. Η Ζώνη Καινοτομίας, είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα, στο οποίο έχει άμεση συνεισφορά και το Υπουργείο μας.
3. Το σχέδιο ανάπτυξης της Μακεδονίας-Θράκης για την περίοδο 2007-2013 συνοψίζεται στη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής περιφερειακής οικονομίας, με έντονο εξωστρεφή προσανατολισμό και εσωτερική οικονομική, κοινωνική και διοικητική συνοχή. Πώς μπορεί να υλοποιηθεί στην πράξη αυτό το όραμα;
Η υλοποίησή του έχει ξεκινήσει ήδη και σας ανέφερα ήδη τον δρόμο που ακολουθείται. Από εκεί και πέρα, η εξωστρέφεια και η ανταγωνιστικότητα, είναι στοιχεία που άπτονται και των πρωτοβουλιών του ιδιωτικού τομέα. Η επιχειρηματικότητα, που ενισχύεται με τις υποδομές, αλλά και τις θεσμικές παρεμβάσεις που εξασφαλίζουν κίνητρα και ένα ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον, καλείται να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από το πλαίσιο δράσης που σχηματίζουν οι κυβερνητικές δράσεις. Να το εμπλουτίσει αν θέλετε με προτάσεις για την περαιτέρω βελτίωση αυτού του πλαισίου, αλλά οπωσδήποτε να το αξιοποιήσει, μετατρέποντας σε απτό αποτέλεσμα την εκμετάλλευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής και την στροφή προς την ποιότητα, κόντρα στην φτήνια των ανταγωνιστών. Η ανάπτυξη και η δράση, φέρνουν καταπολέμηση της ανεργίας, απασχόλησης, αύξηση του παραγόμενου προϊόντος και καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους.
4. Θεωρείτε ότι έχουν γίνει βήματα στην ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης; Ποιους στόχους θα θέσετε, ώστε να μπορέσει το ΥΜΑΘ να συμβάλει ενεργά στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά και την ποιοτική αναβάθμιση της περιοχής;
Το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης θα είναι πλέον Τελικός Δικαιούχος στην αξιοποίηση πόρων του Δ´ ΚΠΣ για τη χρηματοδότηση έργων και μελετών. Αυτό το πλεονέκτημα που θα αξιοποιήσουμε σε συνεργασία με τις κατά τόπους αρχές και τους φορείς της Βόρειας Ελλάδας, από μόνο του συνιστά ένα μεγάλο άλμα για το ΥΜΑ-Θ και τις δυνατότητές του και βάζει οριστικά τέλος στα διλήμματα περί αρμοδιοτήτων ή αξίας ύπαρξης του υπουργείου αυτού. Το ΥΜΑ-Θ αναβαθμίζεται διαρκώς και διαδραματίζει ρόλο πρωταγωνιστικό πλέον στις εξελίξεις, στην περιοχή ευθύνης του. Η Ζώνη Καινοτομίας, είναι ακόμη, ένας στόχος, ένα εγχείρημα τεραστίων διαστάσεων για το αναπτυξιακό μέλλον της Θεσσαλονίκης, που στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, στοχεύουμε να το αξιοποιήσουμε αντλώντας όλα εκείνα τα στοιχεία που θα εξασφαλίζουν το ζητούμενο που θέσατε. Την ποιοτική αναβάθμιση της περιοχής και του επιπέδου διαβίωσης των πολιτών.