ΑΡΘΡΟ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ Κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΛΑΝΤΖΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ‘ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ’

ypes press002
ypes press002

Η έννοια των λέξεων «στρατηγικός σχεδιασμός» στην πολιτική έχει πολλές φορές αλλοιωθεί. Άλλες τόσες και ίσως πολλές περισσότερες έχει χρησιμοποιηθεί για να καλύπτει πίσω από το μεγαλειώδες και πομπώδες του λεκτικού σχήματος την κενότητα στη χειρότερη και τη μετριότητα στην καλύτερη των περιπτώσεων.

Είναι κοινά αποδεκτό ότι τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα είχαμε την εισαγωγή καινοφανών όρων, με τους οποίους οριοθετούνταν η πορεία της χώρας μας. Οι στόχοι καλύπτονταν από το πέπλο ενός μεγαλεπήβολου τίτλου και καταγράφαμε έτσι το οξύμωρο, η προσπάθεια που κατέβαλαν οι εμπνευστές να είναι πολύ μεγαλύτερη για την εξεύρεση της θελκτικής «επικεφαλίδας» και πολύ μικρότερη για την επίτευξη του τελικού αποτελέσματος, το οποίο στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων ήταν ούτως ή άλλως ανύπαρκτο, μικρό ή εξεζητημένο και χωρίς να προσφέρει τίποτε τελικά στην κοινωνία.

Πάγια πεποίθησή μου είναι ότι η άσκηση πολιτικής πρέπει να συνδέεται αποκλειστικά και μόνον με τον άνθρωπο, με τον πολίτη.

Όπως επίσης ότι ο σχεδιασμός, η χάραξη μίας πολιτικής με προοπτικές θα πρέπει να ευέλικτη και να μπορεί να αναπροσαρμόζεται άμεσα, ανταποκρινόμενη σε πιο σύγχρονα δεδομένα από αυτά που υπήρχαν κατά την αρχική στιγμή του σχεδιασμού. Βασικός, άλλωστε, σκοπός ενός ρεαλιστικού σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η δυνατότητα ή καλύτερα η ικανότητα πρόβλεψης των συνθηκών που θα κληθεί μία περιοχή ή μια κοινωνική ομάδα να αντιμετωπίσει.

Ταυτόχρονα, θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα για περιθώρια ευελιξίας και επικαιροποίησης, ώστε ο τελικός στόχος, το ζητούμενο, να μπορεί να επιτευχθεί άσχετα με συνθήκες που ενδεχομένως έχουν δημιουργηθεί.

Για τη Μακεδονία και τη Θράκη και ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και από τα πλέον επίσημα χείλη, αυτά του πρώην Πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη, αναπτύχθηκε η θεωρία της «ωρίμανσης».

Η καινοφανής αυτή άποψη, όχι μόνον δεν ψέχθηκε ως αντίληψη αποφυγής εκτέλεσης ζωτικών έργων, αλλά αντίθετα υποστηρίχθηκε ως κυρίαρχη άποψη δράσης και υλοποίησης του προηγούμενου κυβερνητικού σχεδιασμού.

Η θεωρία της «ωρίμανσης» βασίζεται στη θεμελιώδη παραδοχή ότι το Δημόσιο σύστημα σε πολλές του μορφές πάσχει από έναν ιδιόμορφο υδροκεφαλισμό, εξαιτίας του οποίου εμποδίζεται η εκάστοτε Κυβέρνηση να υλοποιήσει το σχεδιασμό της. Αντί λοιπόν να επιδιωχθεί η λύση του «γόρδιου» αυτού δεσμού, η θεωρία της «ωρίμανσης» παραδεχόμενη αδυναμίες του Κυβερνητικού συστήματος να επιβάλει νέους κανόνες, τους δικούς της κανόνες, αποδέχεται εν τοις πράγμασι την αδυναμία για διακυβέρνηση.

Ένα ακόμη σημείο το οποίο χρήζει ιδιαίτερης επισήμανσης είναι ότι πίσω από την ίδια θεωρία κρύβεται και η αδυναμία για ρεαλιστικό σχεδιασμό. Διότι ο σχεδιασμός που κομπορρημονεί για το ευκταίο δεν είναι πάντα και εφικτός. Το κάθε έργο, μεγάλο ή μικρό, ζωτικής όμως σημασίας για μία περιοχή πρέπει να είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να εξασφαλίζονται βασικοί παράμετροι για την υλοποίησή του, όπως π.χ. η χρηματοδότησή του, η δυνατότητα εκτέλεσης με βάση τα υπάρχοντα τεχνικά μέσα, κ.λ.π.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός της σημερινής Κυβέρνησης για τη Θεσσαλονίκη προβλέπει τη δέσμη των λεγόμενων μεγάλων έργων που επιτέλους μπήκαν σε τροχιά υλοποίησης, όπως το Μετρό, ξεπερνώντας τις αδυναμίες και τις παλινωδίες του παρελθόντος.

Ταυτόχρονα μία σειρά από αναγκαία και επιβαλλόμενα βήματα για την ανάπτυξη της περιοχής πραγματοποιούνται με ταχείς ρυθμούς.

Η ανάπτυξη της Ζώνης Καινοτομίας, αφού εξασφαλίσθηκαν τα απαραίτητα κονδύλια και η συνδρομή της Ε.Ε.,  υλοποιείται άμεσα προσφέροντας στη Θεσσαλονίκη τη δυνατότητα να αποτελέσει το πραγματικό επίκεντρο της τεχνολογικής εξέλιξης τόσο για τη χώρα μας, όσο και για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.

Επίσης, υλοποιείται η εξαγγελία του Πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή για την ίδρυση και λειτουργία του Φορέα Διαχείρισης του Θερμαϊκού Κόλπου, ο οποίος θα συγκεντρώσει και θα ασκήσει κατ’ αποκλειστικότητα μία σειρά από αρμοδιότητες που σήμερα βρίσκονται κατακερματισμένες σε διάφορες υπηρεσίες και Φορείς. Με αυτόν τον τρόπο τόσο ο σχεδιασμός όσο και η παρακολούθηση των δράσεων που αφορούν στην προστασία και στην αναβάθμιση του Θερμαϊκού Κόλπου, θα μπορέσουν να επιτύχουν το βέλτιστο και επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Η πολύπαθη Εγνατία Οδός επιτέλους ολοκληρώνεται και η χώρα μας μετά από καθυστερήσεις ετών αποκτά τον απαραίτητο και πλέον σύγχρονο οδικό άξονα επικοινωνίας.

Ο στρατηγικός όμως σχεδιασμός δεν μπορεί και δεν πρέπει να σταματά εδώ. Πολλές περισσότερες δράσεις αναλαμβάνονται και σημαντικά έργα υλοποιούνται υπό το πρίσμα της πρωταρχικής προτεραιότητας που δίνει η σημερινή Κυβέρνηση για την ανάπτυξη της Μακεδονίας και της Θράκης, δίνοντας τέλος στην απαξία για πρόοδο που επέδειξαν οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.

Προηγούμενο άρθροΕΠΙΣΚΕΨΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ Κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΛΑΝΤΖΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΤΗΣ ΙΚΤΙΝΟΥ
Επόμενο άρθροΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΛΑΝΤΖΗ 2 / 6 / 2006