ΜΙΣΟ ΑΙΩΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΥ ΙΩΒΗΛΑΙΟΥ

ypes press002
ypes press002

Παρουσία των Αρχών της Θεσσαλονίκης, της Μακεδονίας και της Θράκης. Τιμήθηκαν οι δέκα εν ζωή διατελέσαντες Υπουργοί. Ειδική απονομή στον μακροβιότερο ΥΜΑ-Θ κ. Νικόλαο Μάρτη.

Το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, με την παρουσία του ΥΜΑ-Θ κ. Νίκου Τσιαρτσιώνη, οργάνωσε το πρωί του Σαββάτου (23/04/05), πανηγυρική εκδήλωση, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 χρόνων από την ίδρυσή του. Αυτή ήταν η  απαρχή μίας σειράς εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν υπό την αιγίδα του ΥΜΑ-Θ, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2005.

Κατά τη διάρκεια του εορτασμού του Χρυσού Ιωβηλαίου του Υπουργείου τιμήθηκαν οι δέκα εν ζωή διατελέσαντες στο ΥΜΑ-Θ Υπουργοί. Τιμητικές πλακέτες απονεμήθηκαν στους κ.κ. Νικόλαο Μάρτη, Στυλιανό Παπαθεμελή, Ιωάννη Μαγκριώτη, Χαράλαμπο Καστανίδη, οι οποίοι τίμησαν την εκδήλωση με την παρουσία τους, αλλά και στους κ.κ. Βασίλειο Ιντζέ, Ιωάννη Παπαδόπουλο, Παναγιώτη Χατζηνικολάου, Κωνσταντίνο Τριαρίδη, Φίλιππο Πετσάλνικο, Γεώργιο Πασχαλίδη, οι οποίοι εκπροσωπήθηκαν από τους τότε συνεργάτες τους στο ΥΜΑ-Θ, από συγγενικά τους πρόσωπα και από στελέχη των πολιτικών τους γραφείων.

Ειδική απονομή έγινε στον πρώην Υπουργό κ. Νικόλαο Μάρτη, ως τον μακροβιότερο Υπουργό.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Παναγιότατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ.κ. Άνθιμος, πρώην Υπουργοί, Βουλευτές, Γενικοί Γραμματείς, Νομάρχες, Δήμαρχοι, Πρυτάνεις, εκπρόσωποι στρατιωτικών, αστυνομικών και πυροσβεστικών αρχών, εκπρόσωποι επιμελητηρίων, οι εκπρόσωποι των εποπτευόμενων φορέων – οργανισμών του ΥΜΑ-Θ, καθώς και οι υπάλληλοι του Υπουργείου.

Ο Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης κ. Νίκος Τσιαρτσιώνης, στην ομιλία του, αφού έκανε μια σύντομη ιστορική αναδρομή από το 1955 έως σήμερα, αναφέρθηκε στο νέο ρόλο που επιβάλλεται να διαδραματίσει το ΥΜΑ-Θ στη νέα εποχή, μέσα από την αλλαγή της δομής του, η οποία υλοποιείται: «Το ΥΜΑ-Θ  βρίσκεται σήμερα μπροστά σ’ ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των καιρών και στο διαρκώς μεταβαλλόμενο πολυδύναμο εξωτερικό περιβάλλον θα πρέπει να αποκτήσει σύγχρονη δομή, νέο χαρακτήρα και ρόλο, στρατηγική στόχευση και πολιτική ευελιξία. Τη νέα γενική κατεύθυνση της πορείας του την καθόρισε ο Πρωθυπουργός το Σεπτέμβρη του 2004 κατά την ομιλία του στη ΔΕΘ.

Η δημιουργία στη Θεσσαλονίκη ενός πόλου κέντρου των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης επιβάλλει στο ΥΜΑ-Θ την υιοθέτηση ενός ρόλου, ο οποίος να ανταποκρίνεται στη γεωπολιτική δυναμική και θα προσδίδει σ’ αυτό ανάλογο βάρος.
Από αυτήν την οπτική θα πρέπει να βλέπουμε πλέον το ρόλο του. Καλούμαστε όλοι μας σήμερα να αισθανθούμε την συγκυρία των στιγμών και να αναλάβουμε έναν ευρύτερο ρόλο».

Ο κ. Τσιαρτσιώνης εξήγησε ακόμα πως: «Το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, στο πλαίσιο του επαναπροσδιορισμένου ρόλου του καλείται:

– Να ασκήσει τον επιτελικό του ρόλο
– Να εξασφαλίσει τη συνεχή και απρόσκοπτη επικοινωνία του πολίτη της Βόρειας Ελλάδας με την κεντρική διοίκηση
– Να λειτουργήσει προγραμματικά με την έννοια της συλλογής στοιχείων και της ωρίμανσης των προτάσεων για την επίλυση των τοπικών προβλημάτων, προκειμένου αυτές να είναι έτοιμες προς υιοθέτηση από τα αρμόδια Υπουργεία
– Να συμμετέχει στη διαμόρφωση των κυβερνητικών πολιτικών στο χώρο ευθύνης του και να συνδράμει στην υλοποίησή τους
– Να αποτελέσει έναν αξιόπιστο, ενημερωμένο, τεχνολογικά υποστηριζόμενο πόλο πληροφόρησης των κυβερνητικών και ευρωπαϊκών πολιτικών και δράσεων για τον πολίτη που κατοικεί στην περιφέρεια
– Να συντονίσει και να υποστηρίξει τις δράσεις των περιφερειακών οργάνων και υπηρεσιών στη Μακεδονία και τη Θράκη μέσα από τη δημιουργία δικτύων για την προώθηση και την επίλυση των τοπικών προβλημάτων».

Ακολούθησε δεξίωση και παράλληλη προβολή τηλεοπτικού ντοκιμαντέρ της ΕΤ-3, το οποίο παρουσίαζε την ιστορική φυσιογνωμία και εξέλιξη της περιοχής του Διοικητηρίου.

Στους χώρους του Υπουργείου οι καλεσμένοι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν μία έκθεση με σπάνιο φωτογραφικό υλικό και άλλα ιστορικά εκθέματα (εικαστικά έργα, βιβλία, αφίσες, χάρτες, προγράμματα κ.α.) από το πολύχρονο έργο και τις δραστηριότητες των διευθύνσεων και των εποπτευόμενων φορέων – οργανισμών του ΥΜΑ-Θ. Μέρος της έκθεσης ήταν αφιερωμένο στην καλλιτεχνική και συγγραφική δραστηριότητα των υπαλλήλων του Υπουργείου.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ
 

ΟΜΙΛΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ
κ. ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΑΡΤΣΙΩΝΗ

ΣΤΗΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ 50 ΧΡΟΝΙΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΥΜΑ-Θ

Θεσσαλονίκη, 23 Απριλίου 2005

Παναγιότατε Θεσσαλονίκης κ.κ Άνθιμε
Σεβασμιότατοι
Αξιότιμοι κ. κ. Συνάδελφοι Υπουργοί και Βουλευτές
Κύριοι Γεν. Γραμματείς, Νομάρχες, Δήμαρχοι και εκπρόσωποι των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στρατηγοί των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφάλειας
Κύριοι Πρυτάνεις των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
Κυρίες και κύριοι Προϊστάμενοι των Υπηρεσιών του Υπουργείου και των Φιλοξενουμένων σ’ αυτό Υπηρεσιών
Κυρίες και κύριοι

Είναι μεγάλη η χαρά και η τιμή να σας καλωσορίζω σήμερα στο Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης για να συνεορτάσουμε το Χρυσό Ιωβηλαίο, τα 50 χρόνια από την ίδρυσή αυτού του υπουργείου που αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί ένα ιδιαίτερο «ορόσημο» για τη Βόρεια Ελλάδα.

Η ημέρα δεν μπορεί να είναι απαλλαγμένη από συμβολισμούς που αναδεικνύουν την πορεία και τη συμβολή του μέσα στο χρόνο. Άλλωστε, αυτός ο μισός αιώνας ζωής σφυρηλάτησε το τη μορφή και την ταυτότητα αυτού του  Υπουργείου. Αναμφισβήτητα, έζησε ταραγμένες εποχές, δύσκολους καιρούς, ένδοξες στιγμές, λαμπρές περιόδους. Κουβαλά τη δική του πλούσια ιστορία που γράφτηκε μέσα στην γενικότερη ιστορία του ελληνικού κράτους.     

Σήμερα γιορτάζουμε τα 50 χρόνια από την ίδρυση του Υπουργείου, από τη δημοσίευση δηλαδή του Ν. 3200 της 23/4/1955 «Περί Διοικητικής Αποκεντρώσεως» που κατάργησε τις Γενικές Διοικήσεις και ίδρυσε το τότε Υπουργείο Βορείου Ελλάδος.

Η πράξη αυτή, αν και ιδρύει θέση Υπουργού, στην ουσία της δίνει νέα διάσταση στην εξέλιξη του βίου του Οργανισμού αυτού, που σήμερα ονομάζουμε Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης.

Η ιστορία του όμως ξεκινάει ουσιαστικά πολύ νωρίτερα το 1912, με την απελευθέρωση της Μακεδονίας, όταν το Υπουργείο ξεκίνησε ως Γενική Διοίκηση της Βόρειας Ελλάδας, με πρώτο Διοικητή τον Κωνσταντίνο Ρακτιβάν. Βασικός στόχος της Γενικής Διοίκησης Βόρειας Ελλάδας ήταν να βοηθήσει την ενσωμάτωση των νέων τότε χωρών στον εθνικό κορμό και να στηρίξει την εγκατάσταση και ένταξη των προσφύγων.

Αργότερα, βέβαια, οι λόγοι αυτοί εξέλειψαν και η Γενική Διοίκηση μετατράπηκε σε Υπουργείο με το νόμο του 1955. Με τον συγκεκριμένο νόμο, συστήνεται για πρώτη φορά θέση Υπουργού Βόρειας Ελλάδας, χωρίς όμως να προβλέπεται μια ολοκληρωμένη υπηρεσία με σαφείς αρμοδιότητες.

Οι Γενικοί Διοικητές είχαν βαθμό Υπουργού και μετείχαν στα Υπουργικά Συμβούλια. Ήταν Διοικητικοί Θεσμοί, τους οποίους υπαγόρευσαν οι ιδιάζουσες συνθήκες ανασυγκρότησης των νέων χωρών. Και να τονιστεί εδώ ότι δεν είναι ελληνική πρωτοτυπία. Ο θεσμός των Γενικών Διοικήσεων ήταν ευρύτατα αποκεντρωτικός δεδομένου ότι οι Γενικές Διοικήσεις είχαν νομοθετική και εκτελεστική εξουσία.

Το 1955 όταν καταργήθηκε ο θεσμός των Γενικών Διοικήσεων και ο τότε Γενικός Διοικητής Βορείου Ελλάδος ονομάστηκε Υπουργός ο θεσμός με την ίδια μορφή του συνεχίστηκε και εξελίσσεται έως σήμερα ως μία ιδιαίτερη μορφή τριτοβάθμιας αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Όμως, Χρειάστηκε το άρθρο 16 του ΝΔ 1/ 1968 «Περί Υπουργικού Συμβουλίου και Υπουργείων» για να αποκτήσει τον πλήρη του τίτλο ως Υπουργείο Βορείου Ελλάδος. Από το 1914 μέχρι το 1955 ο θεσμός των Γενικών Διοικήσεων πέρασε μία περίοδο υποβαθμίσεων και αναβαθμίσεων. Το 1950 μπαίνει στην τελική φάση απόδοσης των αρμοδιοτήτων στους νομάρχες και αποκτά εποπτικό καθαρά ρόλο.

Αλλά και το Υπουργείο πέρασε περιόδους ανακατατάξεων. Το 1970 το Υπουργείο Βορείου Ελλάδος καταργείται και γίνεται Περιφέρεια (Ν. 957/71). Επανιδρύεται το 1974 με το ΝΔ 192/1974 από τον αείμνηστο εθνάρχη Κωνσταντίνο Καραμανλή με την αρχική του μορφή και αναπτύσσει σημαντική δραστηριότητα.

Το 1988 με την υπ’ αριθμό 704/ 19.08.1988 Απόφαση του τότε Πρωθυπουργού, αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου μετονομάστηκε σε Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, ονομασία την οποία διατηρεί μέχρι σήμερα.

Ο ίδιος ο τότε Πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου υπόγραψε και το βασικό Προεδρικό διάταγμα το οποίο καθόριζε την υφιστάμενη αρμοδιότητα του Υπουργείου.

Ο ρόλος, λοιπόν, του Υπουργού Βορείου Ελλάδος ήταν στην ουσία αυτός του «αντιπροσώπου» της κυβέρνησης στην Βόρεια Ελλάδα, χωρίς αποφασιστικές αρμοδιότητες, χωρίς εκτεταμένες και διαρθρωμένες διοικητικές υπηρεσίες στη διάθεσή του και με το σύνολο του προσωπικού του «εξ αποσπάσεως».

Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων, Διοικητές Βορείου Ελλάδος και Υπουργοί διετέλεσαν πολλά σημαίνοντα πρόσωπα της Ιστορίας, που εργάστηκαν με ζήλο για να εκπληρώσουν τον σκοπό της αποστολής τους.

Τα ονόματα όλων των διατελεσάντων υπουργών και γενικών διοικητών  αναγράφονται σε δέλτους, σε  μαρμάρινες πλάκες, στην είσοδο του Υπουργείου.

Κυρίες και Κύριοι,

Η εξέλιξη του Υ.ΜΑ.Θ. μέσα στις συγκυρίες της ιστορίας οδήγησε στη σημερινή του μορφή, που προσδιορίζεται από τα εξής χαρακτηριστικά: το συγκεκριμένο γεωγραφικό χώρο, τον πολυθεματικό χαρακτήρα του, την περιφερειακή του δομή, την απόσταση από το κέντρο, το μικρό προϋπολογισμό και το ολιγάριθμο προσωπικό.

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά και η οργανωσιακή δομή του είναι παράγοντες, που δεν του αρκούν για να ανταποκριθεί στην αποστολή του. Το νέο περιβάλλον που δημιουργείται στο εξωτερικό και εσωτερικό είναι τέτοιο, που απαιτεί επανακαθορισμό της δομής και του ρόλου του Υπουργείου.

Ο τρόπος οργάνωσης του κράτους και η διοίκηση αλλά και η μορφή διακυβέρνησης επανεξετάζεται διαρκώς. Επανεξετάζεται ακόμα και το κράτος και τα όρια της κρατικής και ιδιωτικής δραστηριότητας. Ακόμα και η πολιτική ρευστότητα στο ευρύτερο περιβάλλον της ΝΑ Ευρώπης επιβάλλουν την ενδυνάμωση του ρόλου του ΥΜΑΘ και την παντοειδή ενίσχυσή του.

Το ΥΜΑΘ  βρίσκεται σήμερα μπροστά σ’ ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των καιρών και στο διαρκώς μεταβαλλόμενο πολυδύναμο εξωτερικό περιβάλλον θα πρέπει να αποκτήσει σύγχρονη δομή, νέο χαρακτήρα και ρόλο, στρατηγική στόχευση και πολιτική ευελιξία.

Τη νέα γενική κατεύθυνση της πορείας του την καθόρισε ο Πρωθυπουργός το Σεπτέμβρη του 2004 κατά την ομιλία του στη ΔΕΘ.

Η δημιουργία στη Θεσσαλονίκη ενός πόλου κέντρου των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης επιβάλλει στο ΥΜΑΘ την υιοθέτηση ενός ρόλου, ο οποίος να ανταποκρίνεται στη γεωπολιτική δυναμική και θα προσδίδει σ’ αυτό ανάλογο βάρος.

Από αυτήν την οπτική θα πρέπει να βλέπουμε πλέον το ρόλο του. Καλούμαστε όλοι μας σήμερα να αισθανθούμε την συγκυρία των στιγμών και να αναλάβουμε έναν ευρύτερο ρόλο.

Ο ρόλος αυτός δεν μπορεί να εξαντλείται στην άσκηση ορισμένων από τις υφιστάμενες αρμοδιότητες. Γιατί είναι γεγονός ότι σήμερα το ΥΜΑΘ ασκεί μόνο ένα μικρό μέρος των αρμοδιοτήτων του.

Η υπάρχουσα δομή και διάρθρωση του Υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης δεν ανταποκρίνεται σήμερα στην εξυπηρέτηση του ρόλου και της αποστολής του. Η σημερινή οργάνωση του υπουργείου χαρακτηρίζεται από αδυναμία:

1. Να ανταποκριθεί στο θεσμικό του ρόλο σύμφωνα με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις
2. Να εξυπηρετήσει τους πολίτες της Βόρειας Ελλάδας σε θέματα αρμοδιότητας και συναρμοδιότητας του
3. Να ασκήσει τον εποπτικό, το συντονιστικό και τον υποστηρικτικό του ρόλο επί των εποπτευόμενων φορέων και περιφερειακών οργάνων και υπηρεσιών του χώρου ευθύνης του
4. Να παρακολουθήσει το σύνολο της κυβερνητικής πολιτικής και να λειτουργήσει ως επιτελικό της όργανο λόγω αναντιστοιχίας των υπηρεσιών του με τα λοιπά Υπουργεία
5. Να προτείνει και να συμμετάσχει σε νέες πολιτικές και δράσεις με δημιουργικές προτάσεις προς τα άλλα Υπουργεία
6. Να ανταποκριθεί στις νέες γεωπολιτικές συνθήκες που διαμορφώνονται στο χώρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής

Είναι άμεσα αναγκαίο επομένως, το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης να προχωρήσει στους απαραίτητους διοικητικούς μετασχηματισμούς προκειμένου να εκπληρώσει την αποστολή του επαναπροσδιορίζοντας το ρόλο του.

Το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, στο πλαίσιο του επαναπροσδιορισμένου ρόλου του καλείται:

Ψ Να ασκήσει τον επιτελικό του ρόλο
Ψ Να εξασφαλίσει τη συνεχή και απρόσκοπτη επικοινωνία του πολίτη της Βόρειας Ελλάδας με την κεντρική διοίκηση
Ψ Να λειτουργήσει προγραμματικά με την έννοια της συλλογής στοιχείων και της ωρίμανσης των προτάσεων για την επίλυση των τοπικών προβλημάτων, προκειμένου αυτές να είναι έτοιμες προς υιοθέτηση από τα αρμόδια Υπουργεία
Ψ Να συμμετέχει στη διαμόρφωση των κυβερνητικών πολιτικών στο χώρο ευθύνης του και να συνδράμει στην υλοποίησή τους
Ψ Να αποτελέσει έναν αξιόπιστο, ενημερωμένο, τεχνολογικά υποστηριζόμενο πόλο πληροφόρησης των κυβερνητικών και ευρωπαϊκών πολιτικών και δράσεων για τον πολίτη που κατοικεί στην περιφέρεια
Ψ Να συντονίσει και να υποστηρίξει τις δράσεις των περιφερειακών οργάνων και υπηρεσιών στη Μακεδονία και τη Θράκη μέσα από τη δημιουργία δικτύων για την προώθηση και την επίλυση των τοπικών προβλημάτων.

Ο κύριος ρόλος του πρέπει να είναι επιτελικός.

Σήμερα επαναπροσδιορίζοντας την αποστολή του υλοποιούμε τον οργανωσιακό ανασχεδιασμό της δομής του προκειμένου να καταστήσουμε το Υπουργείο ένα φορέα ανάπτυξης, όργανο συντονιστικό και ελεγκτικό και κυρίως όχημα  ευέλικτο, που οδηγεί στην επίτευξη των εθνικών στρατηγικών στόχων στη σύγχρονη εποχή.

Σε αυτή την προσπάθειά χρειαζόμαστε τη συμπαράσταση όλων. Το ΥΜΑΘ θα πρέπει να είναι και να γίνει κιβωτός, που θα στεγάσει τις προσπάθειες όλων μας προς την πραγματοποίηση του οράματος, που έχουμε για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας.

Αλλά, κυρίως, τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών της Μακεδονίας και Θράκης.

Το Υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης έχει ένα ξεχωριστό ρόλο με περιεχόμενο και συμβολισμούς απολύτως αναγκαίους την περίοδο που διανύουμε. Αποτελεί ένα τμήμα της πολιτείας κοντά στην περιφέρεια. Γι’ αυτό μπορεί να κατανοεί, να αφομοιώνει και να δίνει άμεσες λύσεις.

Ο ρόλος του η διαμόρφωση, η υποστήριξη, ο συντονισμός και η συμπλήρωση των πολιτικών που εφαρμόζονται από την Κυβέρνηση στη Βόρεια Ελλάδα. Η δύναμή του βρίσκεται στην έδρα του, στην καρδιά δηλαδή της περιφέρειας, και στην αμεσότητα των σχέσεων του με το σύνολο των νομών, αλλά και των πολιτών της Βόρειας Ελλάδας.

Το όπλο του είναι ο διάλογος, η διαμόρφωση κοινών, τεκμηριωμένων, ώριμων θέσεων και η αποφασιστική προώθηση τους προς τα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Ο στόχος του είναι η ευημερία των βορειοελλαδιτών πολιτών και η ανάδειξη του μεθοριακού χώρου της Μακεδονίας και της Θράκης σε ισχυρό οικονομικό και εθνικό βραχίονα της χώρας.

Ο μεθοριακός χώρος, η Μακεδονία και η Θράκη, διαθέτει υγιές και ισχυρό παραγωγικό δυναμικό, έμπειρο επιστημονικό δυναμικό και εργαζόμενους με υψηλό αίσθημα ευθύνης. Διαθέτει πανεπιστήμια, εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς που διακρίνονται για καινοτόμες επιλογές και πρωτοβουλίες, για διάθεση δουλείας και υψηλές φιλοδοξίες. Διαθέτει ένα δίκτυο πόλεων με κέντρο τη Θεσσαλονίκη αλλά και πολλούς άλλους οικονομικούς, κοινωνικούς και πολιτιστικούς πόλους όπως είναι οι έδρες των τριών περιφερειών καθώς και οι πρωτεύουσες των νομών.

Πρέπει λοιπόν να αξιοποιήσουμε όλα τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες της περιοχής, να καλύψουμε χρόνιες υστερήσεις, να κερδίσουμε νέες ευκαιρίες. Να εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις προκειμένου να καταστήσουμε τις περιφέρειες μας πρότυπο οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας, πεδίο ανάπτυξης πολύπλευρης συνεργασίας στη Βαλκανική και την ευρύτερη περιοχή, χώρο ευημερίας των πολιτών τους.

Η γεωγραφική θέση της Βόρειας Ελλάδας, που αποτελεί και τη συνοριακή χερσαία επαφή της χώρας με τη νέα πλευρά της Ευρώπης που σχηματίζεται, προσδιορίζει καθοριστικά τους αναπτυξιακούς της άξονες.

Η περιοχή, πρέπει και δικαιούται, να μετατραπεί σε ενεργειακό, εμπορευματικό, επιχειρηματικό, οικονομικό και διαμετακοσμιτικό κόμβο της ΝΑ Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου.

Επικεντρώνουμε τις πολιτικές μας για:

1. Tην αύξηση της επιχειρηματικότητας, με την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε κέντρο επιχειρηματικής και εξαγωγικής δράσης στα Βαλκάνια.
2. Tην ενίσχυση του προφίλ της Βόρειας Ελλάδας, ως κύριας διόδου πρόσβασης για τους ξένους επενδυτές στη ΝΑ Ευρώπη.
3. Tην αλλαγή του τουριστικού προφίλ της Μακεδονίας και Θράκης, με την προώθηση του εναλλακτικού τουρισμού σε 12μηνη βάση.
4. Tον εκσυγχρονισμό της αγροτικής παραγωγής με νέες τεχνικές καλλιέργειας, στοχευμένες στα ποιοτικά χαρακτηριστικά (όπως βιολογικά προϊόντα), αναδεικνύοντας διεθνώς τα πλεονεκτήματα της Μεσογειακής Διατροφής.
5. Την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης, αξιοπιστίας και δημιουργίας διμερών και πολυμερών σχέσεων με τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης.
6. Την αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Γ ´Κ.Π.Σ. και την προετοιμασία για το Δ´ Κ.Π.Σ. 

Από το Μάρτιο του 2004 εργαζόμαστε και υλοποιούμε τις εξής δράσεις:

Ψ ΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ. Έχει ολοκληρωθεί η μελέτη της νέας οργανωτικής δομής του ΥΜΑΘ. Το ΥΜΑΘ. συνδέεται λειτουργικά με τα υπόλοιπα 18 θεματικά υπουργεία, με τη δημιουργία ισάριθμων επιχειρησιακών μονάδων – τμημάτων.

Ψ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ ΕΝΟΨΕΙ ΤΟΥ Δ’ΚΠΣ. Έγινε ανάθεση της εκπόνησης του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας σε ομάδα ειδικευμένων επιστημόνων στον τομέα της περιφερειακής ανάπτυξης. Η ολοκλήρωση της μελέτης θα συμπέσει με την έναρξη της προετοιμασίας του Δ’ Κ.Π.Σ.

Ψ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΖΩΝΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ –ΕΝΑ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΙΑΤΡΙΚΗΣ, ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΑΣ. Το ΥΜΑΘ έχει υποβάλει πρόταση προς την Διαχειριστική Αρχή του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητας για την εκπόνηση σχεδίου δράσης με στόχο το σχεδιασμό και υλοποίηση της Ζώνης Καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη.  Το ΥΜΑΘ με πρόσφατη απόφαση του ΥΠΑΝ ορίστηκε τελικός δικαιούχος.

Ψ ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΕΙΣ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΡΜΑΪΚΟΥ ΚΟΛΠΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΕΚΑΝΗΣ ΤΟΥ. Στο πλαίσιο της αειφορίας και της οικολογικής διαχείρισης, προχωρούμε στην ίδρυση ανεξάρτητου φορέα υπό την επωνυμία «Συμβούλιο Προστασίας και Ανάπτυξης του Θερμαϊκού Κόλπου. Συντάχθηκε και υποβλήθηκε πρόταση στο ΥΠΕΧΩΔΕ και αναμένουμε την έγκριση, προκειμένου να προωθηθεί η νομοθετική ρύθμιση.

Ψ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΕ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΥΡΩΠΗ. Εντάσσεται στο Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας – Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση». Υπεγράφη η Σύμβαση του Τεχνικού Συμβούλου ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και των διδικασιών της υποστήριξης της επιλογής και παρακολούθησης  του έργου του Αναδόχου. Μέσω του ΟΠΣ θα παρακολουθείται η αναπτυξιακή πορεία των τριών Περιφερειών της Βόρειας Ελλάδας (Περιφέρειες Δυτικής, Κεντρικής, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης), θα υποστηρίζεται το στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, θα παρακολουθείται η ανασυγκρότηση των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα παρέχεται πληροφόρηση προς κάθε ενδιαφερόμενο που  θέλει να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το ΥΜΑΘ μετατρέπεται σε κόμβο πληροφόρησης και παρατηρητήριο της ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή.

Ψ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ -ΠΛΗΡΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ. Συμμετέχουμε στ προγράμματα: Interact και αναμένουμε έγκριση της αίτησης συμμετοχής στα προγράμματα: Prince, Agis, Interreg 3B-Cades. Αξιοποιούμε πλήρως τις ευκαιρίες για ανάπτυξη και συνεργασία μέσω όλων των σχετικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων που αφορούν στη διασυνοριακή συνεργασία, την προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

Ψ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΕΠΟΠΤΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΜΑΘ. Ζητήσαμε από του εποπτευόμενους φορείς και επιχειρήσεις και αναμένουμε το Επιχειρησιακό Πρόγραμμά τους για την επόμενη 5ετία προκειμένου να επαναπροσδιοριστούν οι στρατηγικές των εταιριών, στο πλαίσιο της  επανίδρυσης του κράτους, και της ριζικής αναδιάρθρωσης του τρόπου λειτουργίας τους, με στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών και την εξυπηρέτηση του πολίτη.

Ψ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΥΜΑΘ ΚΑΙ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ. Καθιερώσαμε την οικολογική διαχείριση της εσωτερικής λειτουργίας των υπηρεσιών του ΥΜΑΘ επιδιώκοντας να αναδείξουμε ένα πρότυπο μοντέλο για όλους τους δημόσιους οργανισμούς και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Μειώνουμε έτσι τις σπατάλες στις λειτουργικές δαπάνες και συμβάλουμε στην προώθηση της οικολογικής συνείδησης και της περιβαλλοντικής προστασίας.

Ψ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ. Στηρίζουμε δράσεις και πρωτοβουλίες ομάδων πολιτών συμβάλλοντας στην εμπέδωση του κλίματος συνεργασίας του ΥΜΑΘ με τις τοπικές κοινωνίες και  προωθώντας την ιδέα «η Πολιτεία κοντά στον Πολίτη και τα καθημερινά του προβλήματα». Τα προγράμματα αφορούν στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευσης, τις Μονάδες Κινητών Βιβλιοθηκών & Αισθητικής Αγωγής, τις Πολύτεκνης Μητέρας, το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, την Τεχνική Βοήθεια στις Μονές του Αγίου Όρους.

Κυρίες και κύριοι Αξιότιμοι προσκεκλημένοι,

Το υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης έχει καταγραφεί στη συνείδηση των πολιτών της Βόρειας Ελλάδας ως ο κυβερνητικός πόλος της περιοχής στον οποίο εναποθέτουν τις ελπίδες και τις προσδοκίες τους για την ανάπτυξη του τόπου. Η καθημερινή επαφή μας με τους πολίτες, όπως και εσείς γνωρίζετε γιατί είχατε ανάλογη εμπειρία, έχει αποδείξει  ότι ο κόσμος της Μακεδονίας και Θράκης, ο κόσμος της Θεσσαλονίκης, προσβλέπει στην ανάδειξη, ενίσχυση και ανάπτυξη αυτού του υπουργείου.

Η σημερινή εκδήλωση έχει σκοπό να προσδιορίσει και να υπογραμμίσει μία σημαντική καμπή στην εξελικτική πορεία αυτού του Υπουργείου. Μαζί με την εορταστική εκδήλωση, την οποία οργανώσαμε και η οποία έχει ως στόχο να εγκαινιάσει έναν κύκλο γόνιμων ενεργειών  για το μέλλον αυτού του οργανισμού, θέλουμε να σας καλέσουμε όλους να σταθείτε δίπλα μας στην προσπάθεια πλήρους αξιοποίησης αυτού του οργάνου, αυτής της μηχανής θα έλεγα, έτσι ώστε να αποδώσει τα μέγιστα στην εξυπηρέτηση του πολίτη και της χώρας μας.

Και τώρα αξιότιμοι προσκεκλημένοι θα μου επιτρέψετε εκ μέρους του Υπουργείου να τιμήσω τους αξιότιμους συναδέλφους, οι οποίοι υπηρέτησαν από το μετερίζι αυτού του Υπουργείου την υπόθεση της αναπτυξιακής πορείας της Μακεδονίας και Θράκης, αρχίζοντας από τον προκάτοχό μου τον κ. Χάρη Καστανίδη και καταλήγοντας στον Νικόλαο Μάρτη, ο οποίος επί πολύ μακρό χρόνο υπηρέτησε το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης και την υπόθεση της Μακεδονίας γενικότερα και στον οποίο θα πρόσθετα ότι αξίζει ιδιαίτερη τιμή.

Να μου επιτραπεί να αφιερώσω σ’ αυτόν τη σημερινή εκδήλωση, που είναι η εναρκτήρια ενός συνόλου δράσεων, που ετοιμάζουμε για τα 50 χρόνια του Υπουργείου μας.

Θέλω πραγματικά να συγχαρώ όλους τους διατελέσαντες υπουργούς στο ΥΜΑΘ για τις ιδιαίτερες προσπάθειες που κατέβαλαν. Όλοι εργάστηκαν με ζήλο, αυταπάρνηση και θέρμη προκειμένου να το καταστήσουν σημαίνοντα πόλο στην ευαίσθητη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.

Σε αυτή τη γενέθλια εορτή, από τη σκέψη μας δεν λείπουν και αυτοί που έφυγαν από κοντά μας. Θα τους θυμόμαστε και θα τους μνημονεύουμε, γιατί όλοι τους έβαλαν´, με το έργο και την πολιτική τους προσφορά, έβαλαν γερά θεμέλια σε αυτό το Υπουργείο.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Προηγούμενο άρθροΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ κ. ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΑΡΤΣΙΩΝΗ 22/4/2005 ΕΩΣ 24/4/2005
Επόμενο άρθροΟ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ Κ. ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΑΡΤΣΙΩΝΗΣ ΣΤΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ 90Η ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ ΑΡΜΕΝΙΚΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ